E85-etanolikonversio: vaikutus polttoainetalouteen ja pakokaasupäästöihin
Koskinen, Heikki (2021)
Koskinen, Heikki
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205271
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia bensiinikäyttöisen ajoneuvon polttoaineen korvaaminen korkeaseosetanolilla E85-muutossarjan avulla. Opinnäytetyöhön sisältyy E85-muutossarjan asentaminen ajoneuvoon, käytännön mittauksia korkeaseosetanolin vaikutuksista polttoainetalouteen ja pakokaasupäästöihin.
Työn aihe on erittäin ajankohtainen, koska tulevaisuudessa yhä enemmän tulisi pyrkiä vähentämään riippuvuutta fossiilisista polttoaineista sekä pienentämään liikenteen aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä.
Työn lopputuloksena käytännön mittauksista saatiin selville, ettei nykyhetkessä bensiinikäyttöisen ajoneuvon etanolikonversiolla saavutettu säästöjä polttoainetaloudessa. Kannattavuus taloudellisesti on riippuvainen polttoaineiden hintatasosta, joka on viime vuosina tasoittunut korkeaseosetanolin ja 95E10- bensiinin välillä. Pakokaasupäästöt pysyivät ajoneuvossa etanolikonversion jälkeen lähes ennallaan. Korkeaseosetanolin ympäristöystävällisyys bensiinipohjaisiin polttoaineisiin verrattuna perustuu pääasiassa etanolin valmistuksen aikaisiin kasvihuonekaasupäästöihin.
Työn aihe on erittäin ajankohtainen, koska tulevaisuudessa yhä enemmän tulisi pyrkiä vähentämään riippuvuutta fossiilisista polttoaineista sekä pienentämään liikenteen aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä.
Työn lopputuloksena käytännön mittauksista saatiin selville, ettei nykyhetkessä bensiinikäyttöisen ajoneuvon etanolikonversiolla saavutettu säästöjä polttoainetaloudessa. Kannattavuus taloudellisesti on riippuvainen polttoaineiden hintatasosta, joka on viime vuosina tasoittunut korkeaseosetanolin ja 95E10- bensiinin välillä. Pakokaasupäästöt pysyivät ajoneuvossa etanolikonversion jälkeen lähes ennallaan. Korkeaseosetanolin ympäristöystävällisyys bensiinipohjaisiin polttoaineisiin verrattuna perustuu pääasiassa etanolin valmistuksen aikaisiin kasvihuonekaasupäästöihin.