2D-grafiikan toteutus Trashcat Jump-peliin
Lungren, Alex (2021)
Lungren, Alex
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104154873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104154873
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni lähdin hahmottamaan, mitä elementtejä tarvitsen omaa vi-deopelin toteuttamista varten. Tutkin, millaisia erilaisia askelia on käytävä läpi, mitkä ovat tarpeellisia ja mitkä eivät.
Tekstissä analysoin, miten taide liittyy peleihin ja missä on taiteilijan paikka pe-lialalla. Pohdin, miksi taide on peleissä tärkeää ja miten taiteilija työskentelee peliprojektissa.
Teososassa kuvasin projektini kulkua eteenpäin käyden jokaisen askeleen läpi yksi kerrallaan. Pohdin ensin, mitä osia tarvitsen omaan projektiini, jonka jäl-keen lähdin purkamaan sitä osio osiolta. Kävin läpi hahmosuunnittelua, hahmon animaatioita, kenttäsuunnittelua ja peliassetteja. Jokaisen lukuun liittyi myös tutkimusta inspiraation lähteistä ja tekniikoista, joita on mahdollista käyttää. Tie-donhankinnassa käytin kirjallisuutta sekä erilaisia asiaan kuuluvia verkkosivuja. Teososa on toteutettu tietokoneella Adobe Photoshop -ohjelmaa käyttäen.
Projektin lopputuloksena on grafiikat, joita pystyn hyödyntämään pelini työstös-sä tulevaisuudessa. Pelin graafinen puoli on laaja kokonaisuus erilaisia element-tejä, joten toivon, että opinnäytteestäni voisi olla hyötyä henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita nimenomaan 2D-taiteesta peleissä sekä sen toteuttamisesta.
Tekstissä analysoin, miten taide liittyy peleihin ja missä on taiteilijan paikka pe-lialalla. Pohdin, miksi taide on peleissä tärkeää ja miten taiteilija työskentelee peliprojektissa.
Teososassa kuvasin projektini kulkua eteenpäin käyden jokaisen askeleen läpi yksi kerrallaan. Pohdin ensin, mitä osia tarvitsen omaan projektiini, jonka jäl-keen lähdin purkamaan sitä osio osiolta. Kävin läpi hahmosuunnittelua, hahmon animaatioita, kenttäsuunnittelua ja peliassetteja. Jokaisen lukuun liittyi myös tutkimusta inspiraation lähteistä ja tekniikoista, joita on mahdollista käyttää. Tie-donhankinnassa käytin kirjallisuutta sekä erilaisia asiaan kuuluvia verkkosivuja. Teososa on toteutettu tietokoneella Adobe Photoshop -ohjelmaa käyttäen.
Projektin lopputuloksena on grafiikat, joita pystyn hyödyntämään pelini työstös-sä tulevaisuudessa. Pelin graafinen puoli on laaja kokonaisuus erilaisia element-tejä, joten toivon, että opinnäytteestäni voisi olla hyötyä henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita nimenomaan 2D-taiteesta peleissä sekä sen toteuttamisesta.