Markkinointisuunnitelma HyvänOlonTila-liiketoiminnalle
Mynttinen, Tanja; Raatikainen, Annariina (2021)
Mynttinen, Tanja
Raatikainen, Annariina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134747
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointisuunnitelma aloittelevalle joensuulaiselle yritykselle, HyvänOlonTilalle. Yritys toimi toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä. Tarkoitus oli luoda yrityksen tarpeisiin ja toimintamalleihin sopiva markkinointisuunnitelma tarjoamalla ehdotuksia erityisesti markkinointiviestinnän kehittämiseen. Tavoitteena oli laatia käytännön työkalu yrityksen markkinointiin, joka mahdollistaisi liiketoiminnan kasvattamisen.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen. Työn teoriaosuuden laadinnassa hyödynnettiin ajankohtaisia markkinoinnin suunnittelun kirja- ja verkkolähteitä. Lisäksi toteutimme teemahaastatteluja toimeksiantajayrityksen edustajan kanssa. Opinnäytetyön lopputuotoksena on markkinointisuunnitelma, jonka pääpaino kohdistuu toimeksiantajayrityksen markkinointiviestintään.
Markkinointisuunnitelmassa painotettiin sosiaalisen median markkinointiviestintää. Opinnäytetyössä esitellään ehdotuksia sosiaalisen median markkinointisisällölle, -kampanjoille ja hakukoneoptimoinnille. Toimeksiantajayrityksen käyttöön luotiin vuosikello, joka tukee markkinoinnin suunnittelua konkreettisilla toimenpide-ehdotuksilla. Jatkotutkimusehdotuksena toimeksiantajayritykselle voitaisiin toteuttaa asiakastyytyväisyyskysely, jonka tulokset olisivat käytettävissä palveluiden kehittämisessä. The purpose of this thesis has been to create a marketing plan for a fledgling company called HyvänOlonTila, which operates in Joensuu. This thesis was commissioned by the company. The purpose was to improve a marketing plan suitable for the needs and operating models of the company by offering proposals particularly for the development of marketing communications. The aim of the thesis was to implement a practical tool for the marketing and thereby, enhance the business.
The thesis is practice-based. Therefore, topical literature and online sources on marketing planning were employed for the theoretical section of the thesis. In addition, theme interviews were conducted with a representative of the commissioning company. The thesis resulted in a marketing plan focusing on the marketing communication of the commissioning company.
The marketing plan highlighted marketing communication in social media. The thesis presented proposals for the content, campaigns and search engine optimization (SEO) for social media marketing. Moreover, an annual clock was created for the commissioning company to aid with marketing planning by providing concrete examples for marketing activities. As a proposal for further study, a customer satisfaction survey could be executed for the commissioning company, the results of which could be used in the development of welfare services.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen. Työn teoriaosuuden laadinnassa hyödynnettiin ajankohtaisia markkinoinnin suunnittelun kirja- ja verkkolähteitä. Lisäksi toteutimme teemahaastatteluja toimeksiantajayrityksen edustajan kanssa. Opinnäytetyön lopputuotoksena on markkinointisuunnitelma, jonka pääpaino kohdistuu toimeksiantajayrityksen markkinointiviestintään.
Markkinointisuunnitelmassa painotettiin sosiaalisen median markkinointiviestintää. Opinnäytetyössä esitellään ehdotuksia sosiaalisen median markkinointisisällölle, -kampanjoille ja hakukoneoptimoinnille. Toimeksiantajayrityksen käyttöön luotiin vuosikello, joka tukee markkinoinnin suunnittelua konkreettisilla toimenpide-ehdotuksilla. Jatkotutkimusehdotuksena toimeksiantajayritykselle voitaisiin toteuttaa asiakastyytyväisyyskysely, jonka tulokset olisivat käytettävissä palveluiden kehittämisessä.
The thesis is practice-based. Therefore, topical literature and online sources on marketing planning were employed for the theoretical section of the thesis. In addition, theme interviews were conducted with a representative of the commissioning company. The thesis resulted in a marketing plan focusing on the marketing communication of the commissioning company.
The marketing plan highlighted marketing communication in social media. The thesis presented proposals for the content, campaigns and search engine optimization (SEO) for social media marketing. Moreover, an annual clock was created for the commissioning company to aid with marketing planning by providing concrete examples for marketing activities. As a proposal for further study, a customer satisfaction survey could be executed for the commissioning company, the results of which could be used in the development of welfare services.