TUNNEPELIN KÄSIKIRJOITUS
Pelkonen, Tiina; Kontio, Elina (2012)
Pelkonen, Tiina
Kontio, Elina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101514420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101514420
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kontio, Elina & Pelkonen, Tiina. Tunnepeli käsikirjoitus. Syksy 2012, 29 s, 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Pohjoinen, Oulu, hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Tunnepeli on uusi kehitteillä oleva hoitotyön menetelmä lasten kivun ja tunteiden tunnistamiseen ja hoitoon. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa käsikirjoitus pelin digitaaliseen versioon. Käsikirjoituksen tavoitteena on toimia välineenä digitaalisen pelin kehittämisessä. Elektronisten pelien pelaaminen on kouluikäisten lasten suhteellisen uusi viihdemuoto. Pelaaminen on lapsille ajanvietettä, jolla lapset monesti luovat sosiaalisia kontakteja. Nykyään pelit ovat merkittävä osa lasten arkea ja vaikuttavat näin lapsen kasvu- ja toimintaympäristöön.
Digitaalisen tunnepelin käsikirjoituksen sisältö pohjautuu näyttöön perustuvaan tutkimustietoon. Käsikirjoitus sisältää kuvaukset satusaaresta ja kipulinnasta. Satusaari sisältää menetelmiä tunteiden käsittelyyn ja kipulinna tunteiden voimakkuuden ja laadun arviointiin.
Käsikirjoituksen sisältöä ja rakennetta arvioitiin. Arvioiden perusteella tarkennettiin peliä ikätasoa vastaavaksi, pelin hahmoja ja toimintapaikkoja muokattiin. Käsikirjoituksen muokkautuessa pelin nimi muutettiin Tunnepeliksi, jotta se kuvaisi paremmin pelin digitaalista sisältöä ja toimintaa.
Digitaalisen pelin toimivuutta tullaan testaamaan ja arvioimaan edelleen lasten hoitotyössä. Peliä on myös mahdollista kehittää eri terveydenhuollon alueille.
Asiasanat: hoitotyö, lapset, kipu, hoitomenetelmät, pelaaminen.
Kontio, Elina & Pelkonen, Tiina. Tunnepeli käsikirjoitus. Syksy 2012, 29 s, 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Pohjoinen, Oulu, hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Tunnepeli on uusi kehitteillä oleva hoitotyön menetelmä lasten kivun ja tunteiden tunnistamiseen ja hoitoon. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa käsikirjoitus pelin digitaaliseen versioon. Käsikirjoituksen tavoitteena on toimia välineenä digitaalisen pelin kehittämisessä. Elektronisten pelien pelaaminen on kouluikäisten lasten suhteellisen uusi viihdemuoto. Pelaaminen on lapsille ajanvietettä, jolla lapset monesti luovat sosiaalisia kontakteja. Nykyään pelit ovat merkittävä osa lasten arkea ja vaikuttavat näin lapsen kasvu- ja toimintaympäristöön.
Digitaalisen tunnepelin käsikirjoituksen sisältö pohjautuu näyttöön perustuvaan tutkimustietoon. Käsikirjoitus sisältää kuvaukset satusaaresta ja kipulinnasta. Satusaari sisältää menetelmiä tunteiden käsittelyyn ja kipulinna tunteiden voimakkuuden ja laadun arviointiin.
Käsikirjoituksen sisältöä ja rakennetta arvioitiin. Arvioiden perusteella tarkennettiin peliä ikätasoa vastaavaksi, pelin hahmoja ja toimintapaikkoja muokattiin. Käsikirjoituksen muokkautuessa pelin nimi muutettiin Tunnepeliksi, jotta se kuvaisi paremmin pelin digitaalista sisältöä ja toimintaa.
Digitaalisen pelin toimivuutta tullaan testaamaan ja arvioimaan edelleen lasten hoitotyössä. Peliä on myös mahdollista kehittää eri terveydenhuollon alueille.
Asiasanat: hoitotyö, lapset, kipu, hoitomenetelmät, pelaaminen.