Ajankohtaistiedonsaanti ja -vaihdanta osana työyhteisöviestintää : Case: Peruspalvelukuntayhtymä Kallion hyvinvointi- ja terveyspalvelut
Martinkauppi, Hanne (2012)
Martinkauppi, Hanne
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100214091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100214091
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia työyhteisöviestintää Peruspalvelukuntayhtymä Kalliossa (Ppky Kallio). Opinnäytetyön aiheena oli ajankohtaistiedonsaanti ja -vaihdanta työyhteisöviestinnässä. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Ppky Kallion hyvinvointi- ja terveyspalveluiden henkilöstö. Tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli selvittää ajankohtaistiedonsaannin ja -vaihdannan nykytila Ppky Kallion hyvinvointi- ja terveyspalveluissa. Tavoitteena oli selvittää myös, miten tyytyväinen Ppky Kallion hyvinvointi- ja terveyspalveluiden henkilöstö on ajankohtaistiedonsaantiin ja -vaihdantaan, ja miten tiedonsaantia ja -vaihdantaa voitaisiin kehittää Ppky Kalliossa. Tutkimusta varten suoritettiin henkilöstökysely toukokuussa 2012.
Opinnäytetyön aihe liittyi keskeisesti organisaation sisäiseen markkinointiin ja työyhteisöviestintään. Työn teoriaosassa käsiteltiin yleisesti sisäistä markkinointia, ja sen tavoitteita sekä tiedotusta osana sisäistä markkinointia. Teoriaosassa selvitettiin myös työyhteisöviestinnän käsitettä yleisesti, sen merkitystä muutostilanteissa sekä työyhteisöviestinnän uutta mallia, johon tämän opinnäytetyön aihe pohjautui.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin melko hyvin. Tutkimustulokset ovat kuitenkin ainoastaan suuntaa antavia, sillä vastausprosentiksi muodostui noin 34. Vastauksista voitiin päätellä, että Ppky Kallion hyvinvointi- ja terveyspalveluiden henkilöstö on hieman tyytyväisempi ajankohtaistiedonvaihdantaan kuin ajankohtaistiedonsaantiin työyhteisössään. Tutkimuksen mukaan Ppky Kalliossa ylhäältä alaspäin kulkevaa viestintää tulisi parantaa. Esimies osoittautui henkilöstön mielestä tärkeimmäksi tietolähteeksi. Henkilöstö halusi enemmän tietoa muun muassa organisaation taloudellisesta tilanteesta, menestymisestä ja tulevaisuuden suunnitelmista. Vastauksista kävi hyvin selkeästi ilmi, että henkilöstö kaipasi parempaa tiedottamista myös muutostilanteissa. Tutkimus osoitti, että Ppky Kallion hyvinvointi- ja terveyspalveluiden henkilöstö kantaa vastuunsa työyhteisöviestinnässä melko hyvin osallistumalla keskusteluihin, antamalla palautetta ja ilmaisemalla mielipiteensä. Kokonaisuudessaan työyhteisöviestinnässä on kuitenkin vielä kehitettävää.
Opinnäytetyön aihe liittyi keskeisesti organisaation sisäiseen markkinointiin ja työyhteisöviestintään. Työn teoriaosassa käsiteltiin yleisesti sisäistä markkinointia, ja sen tavoitteita sekä tiedotusta osana sisäistä markkinointia. Teoriaosassa selvitettiin myös työyhteisöviestinnän käsitettä yleisesti, sen merkitystä muutostilanteissa sekä työyhteisöviestinnän uutta mallia, johon tämän opinnäytetyön aihe pohjautui.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin melko hyvin. Tutkimustulokset ovat kuitenkin ainoastaan suuntaa antavia, sillä vastausprosentiksi muodostui noin 34. Vastauksista voitiin päätellä, että Ppky Kallion hyvinvointi- ja terveyspalveluiden henkilöstö on hieman tyytyväisempi ajankohtaistiedonvaihdantaan kuin ajankohtaistiedonsaantiin työyhteisössään. Tutkimuksen mukaan Ppky Kalliossa ylhäältä alaspäin kulkevaa viestintää tulisi parantaa. Esimies osoittautui henkilöstön mielestä tärkeimmäksi tietolähteeksi. Henkilöstö halusi enemmän tietoa muun muassa organisaation taloudellisesta tilanteesta, menestymisestä ja tulevaisuuden suunnitelmista. Vastauksista kävi hyvin selkeästi ilmi, että henkilöstö kaipasi parempaa tiedottamista myös muutostilanteissa. Tutkimus osoitti, että Ppky Kallion hyvinvointi- ja terveyspalveluiden henkilöstö kantaa vastuunsa työyhteisöviestinnässä melko hyvin osallistumalla keskusteluihin, antamalla palautetta ja ilmaisemalla mielipiteensä. Kokonaisuudessaan työyhteisöviestinnässä on kuitenkin vielä kehitettävää.