Lähiötalo lapsiperheiden yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia tukemassa : Yhteisön hyvinvoinnin uhat ja toiveet toiminnalle
Savolainen, Angelina; Rotinen, Henna (2012)
Savolainen, Angelina
Rotinen, Henna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100414172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100414172
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tilaajana toimi ViaDia Joensuu ry:n ylläpitämä Lähiötalo-hanke. Lähiötalo-hanke on Joensuussa maaliskuussa 2012 toimintansa aloittanut kaikille avoin matalan kynnyksen kohtaamispaikka. Sen toiminnot ovat suunnattu ensisijaisesti taloudellisissa vaikeuksissa oleville lapsiperheille. Lähiötalo pyrkii tukemaan lapsiperheiden hyvinvointia sekä ehkäisemään syrjäytymistä. Toiminnan avulla pyritään lisäämään myös alueen asukkaiden yhteisöllisyyttä sekä sosiaalista pääomaa.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää Lähiötalo-hankkeen teettämän asukaskyselyn sekä asiantuntijahaastatteluiden pohjalta millaisia tarpeita alueen yhteisöstä nousee ja kuinka Lähiötalo- hanke voisi vastata niihin. Kartoitimme myös yhteisön sekä asiantuntijoiden toiveita Lähiötalon toimintaa kohtaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto koostui asukaskyselystä ja asiantuntijahaastatteluista. Asukaskysely lähetettiin Joensuulaisen lähiön 110 asukkaalle. Vastauksia saapui yhteensä 28. Kyselyn lisäksi toteutimme kolme teemahaastattelua alueen lapsiperheiden asiantuntijoille. Kyselyaineiston analysoinnissa käytimme Webropol-ohjelmaa. Haastatteluaineisto analysoitiin koodauksen, kvantifioinnin sekä teemoittelun avulla.
Kyselystä sekä haastatteluaineistosta saatujen tulosten mukaan Lähiötalo-hankkeen toiminnalta toivotaan eniten kohtaamispaikkaa ja vertaistukea lapsiperheille. Alueen hyvinvoinnin suurimmaksi ongelmaksi nousi taloudelliset vaikeudet.
Yhteiskunnallisessa keskustelussa paljon esillä olleet lapsiperheiden hyvinvointi sekä taloudellinen tilanne ovat merkittäviä aiheita yhteisöpedagogin ammattialan näkökulmasta. Myös yhteisöllisyys ja sen lisääminen ovat ammattialamme ydintä. Lähiötyön merkitys yhteisöllisyyden tukemisessa sekä ongelmien ehkäisemisessä on tärkeää tiedostaa.
Opinnäytetyötä ja siitä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Lähiötalo-hankkeen toiminnan kehittämiseen sekä syventämiseen. Tulosten avulla hanke pystyy myös monipuolistamaan toimintansa sisältöä sekä saamaan uusia keinoja asukkaiden tukemiseen.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää Lähiötalo-hankkeen teettämän asukaskyselyn sekä asiantuntijahaastatteluiden pohjalta millaisia tarpeita alueen yhteisöstä nousee ja kuinka Lähiötalo- hanke voisi vastata niihin. Kartoitimme myös yhteisön sekä asiantuntijoiden toiveita Lähiötalon toimintaa kohtaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto koostui asukaskyselystä ja asiantuntijahaastatteluista. Asukaskysely lähetettiin Joensuulaisen lähiön 110 asukkaalle. Vastauksia saapui yhteensä 28. Kyselyn lisäksi toteutimme kolme teemahaastattelua alueen lapsiperheiden asiantuntijoille. Kyselyaineiston analysoinnissa käytimme Webropol-ohjelmaa. Haastatteluaineisto analysoitiin koodauksen, kvantifioinnin sekä teemoittelun avulla.
Kyselystä sekä haastatteluaineistosta saatujen tulosten mukaan Lähiötalo-hankkeen toiminnalta toivotaan eniten kohtaamispaikkaa ja vertaistukea lapsiperheille. Alueen hyvinvoinnin suurimmaksi ongelmaksi nousi taloudelliset vaikeudet.
Yhteiskunnallisessa keskustelussa paljon esillä olleet lapsiperheiden hyvinvointi sekä taloudellinen tilanne ovat merkittäviä aiheita yhteisöpedagogin ammattialan näkökulmasta. Myös yhteisöllisyys ja sen lisääminen ovat ammattialamme ydintä. Lähiötyön merkitys yhteisöllisyyden tukemisessa sekä ongelmien ehkäisemisessä on tärkeää tiedostaa.
Opinnäytetyötä ja siitä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Lähiötalo-hankkeen toiminnan kehittämiseen sekä syventämiseen. Tulosten avulla hanke pystyy myös monipuolistamaan toimintansa sisältöä sekä saamaan uusia keinoja asukkaiden tukemiseen.