Vanhemmat esiopetuksen integroidun pienryhmän laadun arvioijina
Heininen, Immi; Lampinen, Sanni (2009)
Heininen, Immi
Lampinen, Sanni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205741
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Kotkan kaupungin ylläpitämässä päiväkoti Sateenkaaressa toimivan esiopetuksen integroidun pienryhmän laatua lasten vanhempien näkökulmasta. Tutkimuksessa keskitytään siihen, miten esiopetuksen pienryhmä vanhempien mielestä toimii, miten lapsi viihtyy päivähoidossa, miten kasvatuskumppanuus pienryhmässä toteutuu sekä mitä laatu päivähoidossa vanhempien mielestä tarkoittaa ja miten laatu toteutuu esiopetuksen pienryhmässä. Työssä yhdistyy sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen tutkimus, ja aineistonkeruumenetelmänä on kahtena kyselynä toteutettu survey-tutkimus.
Tutkimus toteutettiin kahtena asiakaskyselynä esiopetuksen toimintakautena 2008–2009. Ensimmäinen kysely jaettiin pienryhmän lasten vanhemmille syksyllä 2008 ja se käsitteli vanhempien ensivaikutelmia sekä kartoitti heidän näkemyksiään päivähoidon ja esiopetuksen laadusta. Toinen kysely toteutettiin keväällä 2009 ja sen tarkoituksena oli selvittää, miten vanhempien laatutekijöiksi nostamat asiat toteutuvat esiopetuksen integroidussa pienryhmässä.
Tutkimusten tuloksista ilmeni, että pienryhmän lasten vanhemmat olivat tyytyväisiä ryhmän toimintaan ja kokivat sen laadukkaaksi. Vanhemmat nostivat vastauksissaan keskeisiksi päivähoidon laadun tekijöiksi lapsilähtöisyyden, kasvatuskumppanuuden, turvallisuuden, henkilökunnan riittävyyden ja pätevyyden, palvelun tason sekä asianmukaiset tilat. Esiopetuksen laatutekijöiksi he nimesivät näiden lisäksi kouluvalmiuksien kehittymisen, toiminnan monipuolisuuden sekä leikin.
Päivähoidon laatua voidaan arvioida laatutekijöiden mukaan. Ne jaetaan puitetekijöihin, välillisesti ohjaaviin tekijöihin, prosessitekijöihin sekä vaikuttavuustekijöihin. Päivähoidon laatua voidaankin tarkastella kunkin tekijän osalta erikseen tai eri tekijöiden muodostamana kokonaisuutena. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että vanhemmat arvostavat samoja asioita, jotka on määritelty päivähoidon laatutekijöiksi. Koska vanhempien vastauksista ei noussut esiin kehittämishaasteita, voidaan päätellä, että laadukas päivähoito toteutuu esiopetuksen integroidussa pienryhmässä päiväkoti Sateenkaaressa.
Tutkimus toteutettiin kahtena asiakaskyselynä esiopetuksen toimintakautena 2008–2009. Ensimmäinen kysely jaettiin pienryhmän lasten vanhemmille syksyllä 2008 ja se käsitteli vanhempien ensivaikutelmia sekä kartoitti heidän näkemyksiään päivähoidon ja esiopetuksen laadusta. Toinen kysely toteutettiin keväällä 2009 ja sen tarkoituksena oli selvittää, miten vanhempien laatutekijöiksi nostamat asiat toteutuvat esiopetuksen integroidussa pienryhmässä.
Tutkimusten tuloksista ilmeni, että pienryhmän lasten vanhemmat olivat tyytyväisiä ryhmän toimintaan ja kokivat sen laadukkaaksi. Vanhemmat nostivat vastauksissaan keskeisiksi päivähoidon laadun tekijöiksi lapsilähtöisyyden, kasvatuskumppanuuden, turvallisuuden, henkilökunnan riittävyyden ja pätevyyden, palvelun tason sekä asianmukaiset tilat. Esiopetuksen laatutekijöiksi he nimesivät näiden lisäksi kouluvalmiuksien kehittymisen, toiminnan monipuolisuuden sekä leikin.
Päivähoidon laatua voidaan arvioida laatutekijöiden mukaan. Ne jaetaan puitetekijöihin, välillisesti ohjaaviin tekijöihin, prosessitekijöihin sekä vaikuttavuustekijöihin. Päivähoidon laatua voidaankin tarkastella kunkin tekijän osalta erikseen tai eri tekijöiden muodostamana kokonaisuutena. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että vanhemmat arvostavat samoja asioita, jotka on määritelty päivähoidon laatutekijöiksi. Koska vanhempien vastauksista ei noussut esiin kehittämishaasteita, voidaan päätellä, että laadukas päivähoito toteutuu esiopetuksen integroidussa pienryhmässä päiväkoti Sateenkaaressa.