Täpläraputuoteryhmän markkinat
Myllynen, Sanni (2012)
Myllynen, Sanni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090913503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090913503
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on täpläraputuoteryhmän markkinat. Aihe juontuu yritys- ja elinkeinoelämän kohtaamista haasteista. Toimeksiantajina toimivat kaksi elinkeinoraputalouden yritystä. He halusivat edistää yritystoiminnallaan täpläraputuotteiden laatua ja asiakaslähtöisyyttä kehittämällä tuoteryhmän erikokoisista ja –laatuisista täpläravuista. Ensisijaisena lähtökohtana oli kuitenkin tuoteryhmän markkinoiden kartoittaminen, jota tällä opinnäytetyöllä pyritään selvittämään.
Työn tarkoituksena on selvittää tuoteryhmän markkinat. Tavoitteena on tuottaa yrityksien käyttöön uutta tietoa tuoteryhmän potentiaalisista markkinoista markkinatutkimuksen avulla elinkeinoraputalouden ja toimeksiantajien yritystoiminnan kannattavuuden parantamiseksi. Lopputuloksena toimeksiantajat saavat tietoa tuoteryhmän markkinoista, joka mahdollistaa toiminnan ja markkinoinnin kohdistamisen tuotteille, joilla on kysyntää markkinoilla. Työn viitekehys rakentui kyseisien aihioiden ympärille. Keskeisimpiä käsitteitä ovat tuoteryhmä, markkinat ja markkinatutkimus. Tuoteryhmä edustaa sitä, mitä asiakkaille lähdetään markkinoimaan. Markkinat käsittävät sen ympäristön, jossa tuoteryhmän tuotteet menevät kaupaksi. Puolestaan markkinatutkimus on se väline, jolla tuoteryhmän markkinoita selvitettiin.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä on, että onko täpläraputuoteryhmän tuotteilla markkinoita asiakaskohderyhmän keskuudessa. Käytännössä siis etsitään vastausta kysymykseen, menisivätkö kyseiset raputuotteet kaupaksi ja erityisesti mitkä raputuotteet tuoteryhmästä. Tutkimuskysymykseen pyrittiin vastaamaan toimeksiantajille kohdistetulla esitietoja keräävällä teemahaastattelulla sekä markkinatutkimuksen avulla. Haastattelulla pyrittiin päättelemään, mistä ajatus tuoteryhmälle on lähtenyt. Lisäksi selvitettiin tuoteryhmän sisältö ja markkinatutkimuksen kohderyhmä. Haastattelun avulla voidaan todeta, että toimeksiantajien kehittämää tuoteryhmää sekä tuotteiden käsittelyä ohjaavat pääsääntöisesti yhteiset arvot, joita ovat laatu, puhtaus ja eettisyys.
Työn keskeisintä määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusta edustaa tuoteryhmän markkinoita eli kysyntää selvittävä markkinatutkimus. Tutkimus kohdistettiin eri-ikäisille Etelä-Karjalan alueella toimiville ja muutamalle muualla Suomessa toimivalle henkilölle. Markkinatutkimuksen mukaan täpläraputuoteryhmän tuotteille on kysyntää asiakaskohderyhmän keskuudessa. Vastaajista 85% kokeilisi tuoteryhmän tuotteita. Suosituimmaksi tuotteeksi osoittautui elävä 1-luokan 12-13 senttimetrinen täplärapu. Markkinatutkimuksella kerättyjen tuloksien avulla toimeksiantajat voivat suhteuttaa tarjonnan kysynnän mukaan, jonka seurauksena yrityksien kannattavuus paranee.
Työn tarkoituksena on selvittää tuoteryhmän markkinat. Tavoitteena on tuottaa yrityksien käyttöön uutta tietoa tuoteryhmän potentiaalisista markkinoista markkinatutkimuksen avulla elinkeinoraputalouden ja toimeksiantajien yritystoiminnan kannattavuuden parantamiseksi. Lopputuloksena toimeksiantajat saavat tietoa tuoteryhmän markkinoista, joka mahdollistaa toiminnan ja markkinoinnin kohdistamisen tuotteille, joilla on kysyntää markkinoilla. Työn viitekehys rakentui kyseisien aihioiden ympärille. Keskeisimpiä käsitteitä ovat tuoteryhmä, markkinat ja markkinatutkimus. Tuoteryhmä edustaa sitä, mitä asiakkaille lähdetään markkinoimaan. Markkinat käsittävät sen ympäristön, jossa tuoteryhmän tuotteet menevät kaupaksi. Puolestaan markkinatutkimus on se väline, jolla tuoteryhmän markkinoita selvitettiin.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä on, että onko täpläraputuoteryhmän tuotteilla markkinoita asiakaskohderyhmän keskuudessa. Käytännössä siis etsitään vastausta kysymykseen, menisivätkö kyseiset raputuotteet kaupaksi ja erityisesti mitkä raputuotteet tuoteryhmästä. Tutkimuskysymykseen pyrittiin vastaamaan toimeksiantajille kohdistetulla esitietoja keräävällä teemahaastattelulla sekä markkinatutkimuksen avulla. Haastattelulla pyrittiin päättelemään, mistä ajatus tuoteryhmälle on lähtenyt. Lisäksi selvitettiin tuoteryhmän sisältö ja markkinatutkimuksen kohderyhmä. Haastattelun avulla voidaan todeta, että toimeksiantajien kehittämää tuoteryhmää sekä tuotteiden käsittelyä ohjaavat pääsääntöisesti yhteiset arvot, joita ovat laatu, puhtaus ja eettisyys.
Työn keskeisintä määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusta edustaa tuoteryhmän markkinoita eli kysyntää selvittävä markkinatutkimus. Tutkimus kohdistettiin eri-ikäisille Etelä-Karjalan alueella toimiville ja muutamalle muualla Suomessa toimivalle henkilölle. Markkinatutkimuksen mukaan täpläraputuoteryhmän tuotteille on kysyntää asiakaskohderyhmän keskuudessa. Vastaajista 85% kokeilisi tuoteryhmän tuotteita. Suosituimmaksi tuotteeksi osoittautui elävä 1-luokan 12-13 senttimetrinen täplärapu. Markkinatutkimuksella kerättyjen tuloksien avulla toimeksiantajat voivat suhteuttaa tarjonnan kysynnän mukaan, jonka seurauksena yrityksien kannattavuus paranee.