Maarakentajan opetussuunnitelman toteutuminen ammattiosaamisena
Pietarinen, Tuomo (2012)
Pietarinen, Tuomo
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082413242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082413242
Tiivistelmä
Toisen asteen ammatilliset opetussuunnitelmat on 2000 -luvulla tehty kahdesti. Työs-säoppiminen liitettiin osaksi tutkintoa vuonna 2000. Ammattiosaamisen näytöt aloitettiin 2006. Kaikki nämä uudistukset ovat pakottaneet opettajan uudistumaan ja uudistamaan opetusta koko ajan.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opetussuunnitelmauudistuksen vaikutus opetuksen toteutumiseen, maarakentajan ammatillinen pätevyys työpaikkaohjaajien ja valmistuvan opiskelijan kokemana.
Opetussuunnitelmaosuus selvitettiin vertaamalla vuoden 2006 opetussuunnitelmaa vuoden 2008 käyttöön otettuun opetussuunnitelmaan. Pätevyys selvitettiin työpaikka-ohjaajien ja 2006 opetussuunnitelman mukaisesti valmistuneiden opiskelijoiden kyselyllä sekä keväällä 2011 valmistuneiden opiskelijoiden INKA –arviointipalautteiden ja maarakennustöiden tutkinnon osan ammattiosaamisen näyttöarvioiden perusteella.
Pätevyys toimia maarakentajana todentuu ammattiosaamisen näyttöjen kautta. Arviointi kohdentuu osaamiseen ja työelämällä on siinä keskeinen osuus.
Tutkimuksen tulosten mukaan tulee kiinnittää huomiota opetussuunnitelman laadinnas-sa valinnaisten tutkinnon osien toteutumiseen, työpaikkaohjaajien kouluttamiseen arvi-oinnin osalta sekä tulevaisuuden haasteiden ennakointiin yhteistyötaitoja kehittämällä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opetussuunnitelmauudistuksen vaikutus opetuksen toteutumiseen, maarakentajan ammatillinen pätevyys työpaikkaohjaajien ja valmistuvan opiskelijan kokemana.
Opetussuunnitelmaosuus selvitettiin vertaamalla vuoden 2006 opetussuunnitelmaa vuoden 2008 käyttöön otettuun opetussuunnitelmaan. Pätevyys selvitettiin työpaikka-ohjaajien ja 2006 opetussuunnitelman mukaisesti valmistuneiden opiskelijoiden kyselyllä sekä keväällä 2011 valmistuneiden opiskelijoiden INKA –arviointipalautteiden ja maarakennustöiden tutkinnon osan ammattiosaamisen näyttöarvioiden perusteella.
Pätevyys toimia maarakentajana todentuu ammattiosaamisen näyttöjen kautta. Arviointi kohdentuu osaamiseen ja työelämällä on siinä keskeinen osuus.
Tutkimuksen tulosten mukaan tulee kiinnittää huomiota opetussuunnitelman laadinnas-sa valinnaisten tutkinnon osien toteutumiseen, työpaikkaohjaajien kouluttamiseen arvi-oinnin osalta sekä tulevaisuuden haasteiden ennakointiin yhteistyötaitoja kehittämällä.