Toiminnan asiakaslähtöinen kehittäminen Case: Hyvän Elämän Ruokakauppa
Ahtila, Jaakko; Huuhtanen, Janne (2012)
Ahtila, Jaakko
Huuhtanen, Janne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158378
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Svarfvarsin tilan ylläpitämän Hyvän Elämän Ruokakaupan asiakastyytyväisyyttä ja sen toiminnan kehittämistä. Tutkimuksen kohteena olivat Hyvän Elämän Ruokakaupan verkkokauppaan rekisteröityneet asiakkaat.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakkaiden motiiveja heidän käyttäytymisensä taustalla sekä laatia asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten pohjalta toteuttamiskelpoinen toiminnan kehityssuunnitelma.
Lähdeaineistona käytettiin lähiruokaa, asiakastyytyväisyyttä, pakkaamista ja tutkimuksen teoriaan keskittyvää kirjallisuutta sekä sähköisiä julkaisuja. Empiirinen aineisto kerättiin E-lomake nimisellä sähköisellä lomakeohjelmalla Hyvän Elämän Ruokakauppa-nimisen verkkokaupan rekisteröityneiltä asiakkailta. Kysely suoritettiin toimeksiantajayrityksen asiakkaille vuoden 2011 keväällä. Tutkimuksen otannan koko oli 125 vastaajaa. Otanta koostui entisistä, satunnaisista ja kanta-asiakkaista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, jossa oli sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia vastauksia edellyttäviä kysymyksiä.
Tutkimuksen avulla selvitettävät asiat oli jaettu kahdeksaan pääkohtaan, joita olivat asiakkaan perustiedot, laadulliset tekijät, asiakkuuden motiivit, satunnaiset tilaajat, entiset asiakkaat, kilpailijoiden palveluiden käyttäminen, pakkaamiseen liittyvät tekijät ja mielipide kotiinkuljetuspalvelusta. Tutkimuksen empiirinen aineisto analysoitiin Microsoft Excel 2010 oh-jelman avulla.
Merkittävimpiä tekijöitä asiakastyytyväisyyden takana olivat tuotteiden luonnonmukaisuus, paikallisuus, parempi maku/laatu ja kotiinkuljetuspalvelu. Huomattava määrä asiakkaita piti tuotteiden hintoja liian korkeina, mutta yrityksen ideologiaan ei kuulu kilpailuedun luominen alhaisella hintatasolla. Organisaation toiminta-ajatus rakentuu tuotteiden puhtaan alkuperän, luonnonmukaisuuden ja ekologisuuden ympärille. Keskeisimpiä kehityskohteita tutkimuksen mukaan organisaatiolla on kotiinkuljetusten ajankohtien muuttaminen myöhemmäksi, valikoimien laajentaminen, verkkokaupan kehittäminen ja sopivampien pakkauskokojen suunnittelu.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakkaiden motiiveja heidän käyttäytymisensä taustalla sekä laatia asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten pohjalta toteuttamiskelpoinen toiminnan kehityssuunnitelma.
Lähdeaineistona käytettiin lähiruokaa, asiakastyytyväisyyttä, pakkaamista ja tutkimuksen teoriaan keskittyvää kirjallisuutta sekä sähköisiä julkaisuja. Empiirinen aineisto kerättiin E-lomake nimisellä sähköisellä lomakeohjelmalla Hyvän Elämän Ruokakauppa-nimisen verkkokaupan rekisteröityneiltä asiakkailta. Kysely suoritettiin toimeksiantajayrityksen asiakkaille vuoden 2011 keväällä. Tutkimuksen otannan koko oli 125 vastaajaa. Otanta koostui entisistä, satunnaisista ja kanta-asiakkaista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, jossa oli sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia vastauksia edellyttäviä kysymyksiä.
Tutkimuksen avulla selvitettävät asiat oli jaettu kahdeksaan pääkohtaan, joita olivat asiakkaan perustiedot, laadulliset tekijät, asiakkuuden motiivit, satunnaiset tilaajat, entiset asiakkaat, kilpailijoiden palveluiden käyttäminen, pakkaamiseen liittyvät tekijät ja mielipide kotiinkuljetuspalvelusta. Tutkimuksen empiirinen aineisto analysoitiin Microsoft Excel 2010 oh-jelman avulla.
Merkittävimpiä tekijöitä asiakastyytyväisyyden takana olivat tuotteiden luonnonmukaisuus, paikallisuus, parempi maku/laatu ja kotiinkuljetuspalvelu. Huomattava määrä asiakkaita piti tuotteiden hintoja liian korkeina, mutta yrityksen ideologiaan ei kuulu kilpailuedun luominen alhaisella hintatasolla. Organisaation toiminta-ajatus rakentuu tuotteiden puhtaan alkuperän, luonnonmukaisuuden ja ekologisuuden ympärille. Keskeisimpiä kehityskohteita tutkimuksen mukaan organisaatiolla on kotiinkuljetusten ajankohtien muuttaminen myöhemmäksi, valikoimien laajentaminen, verkkokaupan kehittäminen ja sopivampien pakkauskokojen suunnittelu.