Kuluttajatyytyväisyys, Case: Verkatehtaan alueen kulttuuripalvelut
Mäki, Anniina; Viholainen, Ville (2012)
Mäki, Anniina
Viholainen, Ville
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249766
Tiivistelmä
Kuluttaja tarvitsee työn ja arjen sekaan virikkeitä sekä inspiraation lähteitä, ja suuriltaosin kulttuuri tarjoaa näitä. Kulttuuripalvelut ovat keino parantaa koko kaupungin imagoa ja lisätä vetovoimaisuutta. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimiva Verkatehdas on Hämeenlinnan keskustassa sijaitseva kulttuuri- ja kongressikeskus. Sen alueella sijaitsee suurin osa Hämeenlinnan kulttuuripalveluista, kuten esimerkiksi Hämeenlinnan Kaupunginteatteri, Hämeenlinnan Taidemuseo sekä elokuvateatteri BioRex.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään Verkatehtaan alueen kulttuuripalveluiden kuluttajiin sekä heidän mielipiteisiinsä Verkatehtaan alueesta kulttuuripalveluiden tarjoajana. Tutkimuksen aiheena on siis Verkatehtaan alueen toimintakyky ja kuluttajatyytyväisyys. Opinnäytetyön on tarkoitus antaa Verkatehdas-yhtiölle tietoa edellä mainituista aiheista. Tutkimuksen vastaajat kerättiin Verkatehtaan alueelta tapahtumien yleisöistä, jotta vastaajiksi saatiin nimenomaan todellisia kuluttajia. Vastaaminen tapahtui e-lomakkeen kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimukseen valittiin kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä, koska se toimi paremmin suuren otannan kanssa ja koska opinnäytetyössä oli valmiit tutkimusongelmat, joihin oli saatava selkeät vastaukset. Tutkimuksen pääongelmana oli selvittää, kuinka hyvä on Verkatehtaan toimijoiden toimintakyky. Tätä tutkimusongelmaa lähdettiin selvittämään osaongelmakysymysten avulla, eli millaista on kuluttajien lipunostokäyttäytyminen, kuinka monipuolisesti ja toistuvasti kuluttajat käyttävät Verkatehtaan alueen palveluita, kuinka hyvin Verkatehdas on saavutettavissa kuluttajien näkökulmasta katsottuna ja kuinka tyytyväisiä Verkatehtaan kuluttajat ovat sen palveluihin. Kyselylomake muodostettiin näiden osaongelmakysymysten avulla.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus jakautuu kahteen osaan: kuluttajaan sekä palveluun. Kuluttaja-osuus sisältää tietoa muun muassa kuluttajakäyttäytymisestä ja –tyytyväisyydestä, ja sen sijaan palvelu-osuus esittelee muun muassa palvelun laatua sekä sen kehittämistä.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään Verkatehtaan alueen kulttuuripalveluiden kuluttajiin sekä heidän mielipiteisiinsä Verkatehtaan alueesta kulttuuripalveluiden tarjoajana. Tutkimuksen aiheena on siis Verkatehtaan alueen toimintakyky ja kuluttajatyytyväisyys. Opinnäytetyön on tarkoitus antaa Verkatehdas-yhtiölle tietoa edellä mainituista aiheista. Tutkimuksen vastaajat kerättiin Verkatehtaan alueelta tapahtumien yleisöistä, jotta vastaajiksi saatiin nimenomaan todellisia kuluttajia. Vastaaminen tapahtui e-lomakkeen kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimukseen valittiin kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä, koska se toimi paremmin suuren otannan kanssa ja koska opinnäytetyössä oli valmiit tutkimusongelmat, joihin oli saatava selkeät vastaukset. Tutkimuksen pääongelmana oli selvittää, kuinka hyvä on Verkatehtaan toimijoiden toimintakyky. Tätä tutkimusongelmaa lähdettiin selvittämään osaongelmakysymysten avulla, eli millaista on kuluttajien lipunostokäyttäytyminen, kuinka monipuolisesti ja toistuvasti kuluttajat käyttävät Verkatehtaan alueen palveluita, kuinka hyvin Verkatehdas on saavutettavissa kuluttajien näkökulmasta katsottuna ja kuinka tyytyväisiä Verkatehtaan kuluttajat ovat sen palveluihin. Kyselylomake muodostettiin näiden osaongelmakysymysten avulla.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus jakautuu kahteen osaan: kuluttajaan sekä palveluun. Kuluttaja-osuus sisältää tietoa muun muassa kuluttajakäyttäytymisestä ja –tyytyväisyydestä, ja sen sijaan palvelu-osuus esittelee muun muassa palvelun laatua sekä sen kehittämistä.