Ömsesidigt utforskande samtal : Hur daghemspersonal kan bemöta och samtala med det otrygga barnet
Rosberg, Fredrica (2012)
Rosberg, Fredrica
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112393
Tiivistelmä
Molemminpuolinen tutkiva keskustelu: Miten päiväkodin henkilökunta voi kohdata turvattoman lapsen ja keskustella hänen kanssaan.
Opinnäytetyö on osa projektia "Det resilienta barnet” ja on kirjoitettu yh-teistyössä Folkhälsanin projektin "Daghem utan mobbning" kanssa. Det resilienta barnet -projektin tarkoituksena on työstää henkilökunnan käyttöön tarkoitettuja malleja, joiden avulla lapsia voidaan tukea kasvatuksessa. Tarkoituksena on kasvattaa lasten resilienssiä eli kykyä selviytyä vaikeissa elinolosuhteissa. Projekti luo sosiaalipedagogisia, terveyttä edistäviä ja voimavaroja vahvistavia työvälineitä. Päiväkotihenkilökunta voi käyttää kyseisiä työvälineitä. Daghem utan mobbning-projektin tarkoituksena on kehittää menetelmiä, joiden avulla tunnistetaan lapsia, jotka ovat vaarassa syrjäytyä kaverisuhteissaan.
Aikuisilla on päiväkodissa päivittäinen turvallinen ja syvällinen kontakti lapsiin. Opinnäytetyön ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä selvitetään, mitä aikuisen tulisi ajatella lapsen näkökulmasta tilanteissa, joissa hän kohtaa turvattoman lapsen. Toisena kysymyksenä on selvittää, miten aikuinen luo keskustelutilanteissa turvallisuudentunteen. Työn tarkoituksena on kehittää aikuiselle tueksi käsikirja niihin keskusteluihin, joissa kohdataan turvaton lapsi. Lapsi nähdään työssä osallisena ja ohjaavana keskustelukumppanina ja aikuinen tukea antavana ja tietä ohjaavana keskustelun osapuolena. Keskusteluopas on jäsennetty sen mukaan, mitä aikuisen tulisi ottaa huomioon keskustellessaan turvattoman lapsen kanssa - keskustelun aikana sekä ennen ja jälkeen keskustelun.
Opinnäytetyö on osa projektia "Det resilienta barnet” ja on kirjoitettu yh-teistyössä Folkhälsanin projektin "Daghem utan mobbning" kanssa. Det resilienta barnet -projektin tarkoituksena on työstää henkilökunnan käyttöön tarkoitettuja malleja, joiden avulla lapsia voidaan tukea kasvatuksessa. Tarkoituksena on kasvattaa lasten resilienssiä eli kykyä selviytyä vaikeissa elinolosuhteissa. Projekti luo sosiaalipedagogisia, terveyttä edistäviä ja voimavaroja vahvistavia työvälineitä. Päiväkotihenkilökunta voi käyttää kyseisiä työvälineitä. Daghem utan mobbning-projektin tarkoituksena on kehittää menetelmiä, joiden avulla tunnistetaan lapsia, jotka ovat vaarassa syrjäytyä kaverisuhteissaan.
Aikuisilla on päiväkodissa päivittäinen turvallinen ja syvällinen kontakti lapsiin. Opinnäytetyön ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä selvitetään, mitä aikuisen tulisi ajatella lapsen näkökulmasta tilanteissa, joissa hän kohtaa turvattoman lapsen. Toisena kysymyksenä on selvittää, miten aikuinen luo keskustelutilanteissa turvallisuudentunteen. Työn tarkoituksena on kehittää aikuiselle tueksi käsikirja niihin keskusteluihin, joissa kohdataan turvaton lapsi. Lapsi nähdään työssä osallisena ja ohjaavana keskustelukumppanina ja aikuinen tukea antavana ja tietä ohjaavana keskustelun osapuolena. Keskusteluopas on jäsennetty sen mukaan, mitä aikuisen tulisi ottaa huomioon keskustellessaan turvattoman lapsen kanssa - keskustelun aikana sekä ennen ja jälkeen keskustelun.