Yritysten kokemuksia Kalevan Duunita mut! -kampanjasta
Tyni, Mari (2012)
Tyni, Mari
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111301
Tiivistelmä
Nuorisotyöttömyys on Oulussa maan suurinta. Pohjois-Suomen suurin mediayhtiö Kaleva Oy järjesti Oulun alueen yrityksille Duunita mut! -haastekampanjan, jonka tavoitteena oli työllistää 540 työtöntä nuorta vuonna 2011. Kaleva huolehti kampanjan koordinoimisen ja markkinoimisen kustannuksista, ja osallistuminen oli maksutonta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yritysten kokemuksia kampanjasta laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yritysten tärkeimmät syyt olla mukana kampanjassa, hyödyt ja kustannukset, joita kampanjasta niille seurasi, sekä miten kampanjaa voisi kehittää. Toimeksiantajana oli Kaleva.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta ja empiirisestä osuudesta. Tutkimuksen keskeistä tietoperustaa ovat yritysten sosiaalinen vastuu ja vastuullinen johtaminen. Tietoperustaosuudessa käsitellään myös vastuullisuuden motivaatiotekijöitä ja hyötyjä, sekä vastuullisuudesta tiedottamisen merkitystä. Empiirinen osuus toteutettiin haastattelemalla kampanjan järjestänyttä Kalevaa ja viittä siihen osallistunutta yritystä teemahaastattelun keinoin.
Tutkimuksen mukaan tärkein syy sekä järjestää kampanja että osallistua siihen oli halu edistää tärkeää asiaa. Osallistujille tarjottu näkyvyys Kalevan medioissa oli oleellinen syy osallistua kampanjaan, ja sitä pidettiin myös tärkeimpänä hyötynä yrityksille. Kalevan veloituksetta kampanjan käyttöön antamia resursseja arvostettiin suuresti. Kampanjaan osallistumisen ei koettu vaativan yrityksissä työaikaa enempää kuin rekrytointi muutenkin veisi. Myöskään järjestäjä ei pitänyt sille syntyneitä kustannuksia merkittävinä. Sekä hyvän asian puolesta että yrityksensä näkyvyyden vuoksi osallistujat olisivat toivoneet kampanjalle tasaisempaa näkyvyyttä koko kampanjan keston ajan. Osallistujat kokivat myös voivansa kehittää omaa aktiivisuuttaan, ja saada sitä kautta kampanjasta enemmän irti. Myös keinoja työllistyneiden määrän seurantaan ja kampanjaan linkittämiseen voisi kehittää.
Tutkimusmenetelmän valinta rajoitti tutkimuksen laajuutta, joten kaikkia näkökulmia kampanjaan ei tutkimuksessa voitu ottaa huomioon. Erityisesti työtä haluavien nuorten kokemusten tutkiminen toisi tärkeää lisätietoa kampanjan edelleen kehittämistä varten.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta ja empiirisestä osuudesta. Tutkimuksen keskeistä tietoperustaa ovat yritysten sosiaalinen vastuu ja vastuullinen johtaminen. Tietoperustaosuudessa käsitellään myös vastuullisuuden motivaatiotekijöitä ja hyötyjä, sekä vastuullisuudesta tiedottamisen merkitystä. Empiirinen osuus toteutettiin haastattelemalla kampanjan järjestänyttä Kalevaa ja viittä siihen osallistunutta yritystä teemahaastattelun keinoin.
Tutkimuksen mukaan tärkein syy sekä järjestää kampanja että osallistua siihen oli halu edistää tärkeää asiaa. Osallistujille tarjottu näkyvyys Kalevan medioissa oli oleellinen syy osallistua kampanjaan, ja sitä pidettiin myös tärkeimpänä hyötynä yrityksille. Kalevan veloituksetta kampanjan käyttöön antamia resursseja arvostettiin suuresti. Kampanjaan osallistumisen ei koettu vaativan yrityksissä työaikaa enempää kuin rekrytointi muutenkin veisi. Myöskään järjestäjä ei pitänyt sille syntyneitä kustannuksia merkittävinä. Sekä hyvän asian puolesta että yrityksensä näkyvyyden vuoksi osallistujat olisivat toivoneet kampanjalle tasaisempaa näkyvyyttä koko kampanjan keston ajan. Osallistujat kokivat myös voivansa kehittää omaa aktiivisuuttaan, ja saada sitä kautta kampanjasta enemmän irti. Myös keinoja työllistyneiden määrän seurantaan ja kampanjaan linkittämiseen voisi kehittää.
Tutkimusmenetelmän valinta rajoitti tutkimuksen laajuutta, joten kaikkia näkökulmia kampanjaan ei tutkimuksessa voitu ottaa huomioon. Erityisesti työtä haluavien nuorten kokemusten tutkiminen toisi tärkeää lisätietoa kampanjan edelleen kehittämistä varten.