Facebook yrityksen verkostoitumisen välineenä
Kurtti, Jaakko (2012)
Kurtti, Jaakko
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111014
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä vastausta tutkimusongelmaan: miten Facebookia
käytetään verkostoitumisen välineenä Lapin yrityksissä? Ongelmaa lähdettiin selvittämään seuraavien tutkimuskysymysten kautta: käyttävätkö Lapin yritykset Facebookia, mihin tarkoitukseen yritykset sitä käyttävät, minkälaista palautetta he ovat saaneet sivuistaan ja miten sen käyttöä voisi kehittää? Tämän lisäksi tarkoituksena oli tutkia sosiaalista mediaa sekä Facebookia niin ilmiönä kuin käsitteenä, ja saada muodostettua selkeä käsitys siitä, mitä se on ja mitä se tarjoaa. Lisäksi tarkoituksena oli laatia sosiaalisen median palveluiden ja sovellusten yleisestä käytöstä erinäisiä ohjeita ja suosituksia, jotta niitä voitaisiin hyödyntää mahdollisimman laajasti, kuitenkin turvallisuustekijät huomioiden. Aiheita tarkasteltiin niin organisaation kuin yksittäisen käyttäjän näkökulmasta.
Opinnäytetyössä on kaksi eri teoriaosiota koskien hiukan laajemmin sosiaalista mediaa, sekä sen suosituinta palvelua Facebookia. Nämä osiot ovat läheisessä yhteydessä toisiinsa ja Facebookin osa keskittyy lähinnä palvelun tärkeimpiin ominaisuuksiin, joita ei sosiaalisen median osiossa tule ilmi. Empiirinen osio muodostuu tutkimusaineiston hankkimiseksi luodusta, lappilaisille yrityksille suunnatusta internetkyselystä. Sen tarkoitus oli selvittää kuinka moni yritys käyttää Facebookia, sekä erinäisiä sen käytön luonteeseen sopivia kysymyksiä.
Tuloksena syntyi sosiaaliseen mediaan perehdyttävä tietopaketti, joka tukee organisaation lisäksi myös yksityistä käyttäjää. Kyselyn tuloksista saadaan muodostettua näkemys siitä, miten Facebook nähdään organisaatioissa mahdollisena työkaluna eri toiminnoissa. Lopullisena johtopäätöksenä ja tutkimusongelman ratkaisuna on, että sosiaalisen median palvelut ovat ottaneet hiljalleen jalansijaa Lapissa yritysten sisällä eri toiminnoissa, mutta toisaalta kehittämistäkin löytyy edelleen.
käytetään verkostoitumisen välineenä Lapin yrityksissä? Ongelmaa lähdettiin selvittämään seuraavien tutkimuskysymysten kautta: käyttävätkö Lapin yritykset Facebookia, mihin tarkoitukseen yritykset sitä käyttävät, minkälaista palautetta he ovat saaneet sivuistaan ja miten sen käyttöä voisi kehittää? Tämän lisäksi tarkoituksena oli tutkia sosiaalista mediaa sekä Facebookia niin ilmiönä kuin käsitteenä, ja saada muodostettua selkeä käsitys siitä, mitä se on ja mitä se tarjoaa. Lisäksi tarkoituksena oli laatia sosiaalisen median palveluiden ja sovellusten yleisestä käytöstä erinäisiä ohjeita ja suosituksia, jotta niitä voitaisiin hyödyntää mahdollisimman laajasti, kuitenkin turvallisuustekijät huomioiden. Aiheita tarkasteltiin niin organisaation kuin yksittäisen käyttäjän näkökulmasta.
Opinnäytetyössä on kaksi eri teoriaosiota koskien hiukan laajemmin sosiaalista mediaa, sekä sen suosituinta palvelua Facebookia. Nämä osiot ovat läheisessä yhteydessä toisiinsa ja Facebookin osa keskittyy lähinnä palvelun tärkeimpiin ominaisuuksiin, joita ei sosiaalisen median osiossa tule ilmi. Empiirinen osio muodostuu tutkimusaineiston hankkimiseksi luodusta, lappilaisille yrityksille suunnatusta internetkyselystä. Sen tarkoitus oli selvittää kuinka moni yritys käyttää Facebookia, sekä erinäisiä sen käytön luonteeseen sopivia kysymyksiä.
Tuloksena syntyi sosiaaliseen mediaan perehdyttävä tietopaketti, joka tukee organisaation lisäksi myös yksityistä käyttäjää. Kyselyn tuloksista saadaan muodostettua näkemys siitä, miten Facebook nähdään organisaatioissa mahdollisena työkaluna eri toiminnoissa. Lopullisena johtopäätöksenä ja tutkimusongelman ratkaisuna on, että sosiaalisen median palvelut ovat ottaneet hiljalleen jalansijaa Lapissa yritysten sisällä eri toiminnoissa, mutta toisaalta kehittämistäkin löytyy edelleen.