Asiakassegmentoinnin vaikutus Mahdollisuus maaseudulla hankkeen markkinointiviestintään
Kämäräinen, Piritta (2012)
Kämäräinen, Piritta
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111069
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia asiakassegmentoinnin vaikutusta Mahdollisuus maaseudulla -hankkeen markkinointiviestintään. Hanketta toteutetaan yhteistyössä Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun ja Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän kanssa, joten toteutuksessa on hyödynnetty mahdollisimman pitkälle organisaation omia asiantuntijoita sekä tiloja ja työskentely-ympäristöjä.
Työ rajattiin käsittelemään varsinaisesti hankkeen segmentointia, eli markkinoiden kohdistamista hankkeen asiakasryhmille, jotka ovat Pohjois-Karjalan maakunnan opiskelijat, opettajat sekä yritykset. Samalla tarkoituksena kehittää näiden kaikkien eri toimijoiden, kuten Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun, maakunnan yritysten ja itse hankkeen keskinäisiä vuorovaikutussuhteita.
Opinnäytetyöni sisältää jo toteutettujen, sekä mahdollisesti toteutukseen tulevien markkinointikeinojen käsittelyä, joiden avulla pyritään löytämään hankkeelle parhaat sekä kannattavimmat keinot tehdä markkinointiviestintää. Markkinointiviestinnällä pystytään markkinoimaan hanketta uusille potentiaalisille asiakkaille.
Toteutin opinnäytetyöni käyttäen toiminnallista - sekä kirjoituspöytätutkimusmenetel-mää, perehtyen laajasti eri lähdeaineistoon, joten opinnäytetyöni sisältää paljon teoreettista tietoa segmentoinnista ja miksi kuluttajat käyttäisivät hankkeen palveluita hyötyäkseen niistä. Tuloksena oli hyvä pohja tulevalle markkinointisuunnitelmalle, jota Mahdollisuus maaseudulla -hanke voi käyttää jatkossa hyödykseen. Opinnäytetyössä keskityttiin mm. ottamaan selvää muista hankkeen kanssa samantapaisista tiimioppimisympäristöistä, segmentointiin käsitteenä, sekä viestinnän tavoitteisiin ja hyödyntämiseen pääasiassa suoramarkkinoinnin keinoin.
Työ rajattiin käsittelemään varsinaisesti hankkeen segmentointia, eli markkinoiden kohdistamista hankkeen asiakasryhmille, jotka ovat Pohjois-Karjalan maakunnan opiskelijat, opettajat sekä yritykset. Samalla tarkoituksena kehittää näiden kaikkien eri toimijoiden, kuten Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun, maakunnan yritysten ja itse hankkeen keskinäisiä vuorovaikutussuhteita.
Opinnäytetyöni sisältää jo toteutettujen, sekä mahdollisesti toteutukseen tulevien markkinointikeinojen käsittelyä, joiden avulla pyritään löytämään hankkeelle parhaat sekä kannattavimmat keinot tehdä markkinointiviestintää. Markkinointiviestinnällä pystytään markkinoimaan hanketta uusille potentiaalisille asiakkaille.
Toteutin opinnäytetyöni käyttäen toiminnallista - sekä kirjoituspöytätutkimusmenetel-mää, perehtyen laajasti eri lähdeaineistoon, joten opinnäytetyöni sisältää paljon teoreettista tietoa segmentoinnista ja miksi kuluttajat käyttäisivät hankkeen palveluita hyötyäkseen niistä. Tuloksena oli hyvä pohja tulevalle markkinointisuunnitelmalle, jota Mahdollisuus maaseudulla -hanke voi käyttää jatkossa hyödykseen. Opinnäytetyössä keskityttiin mm. ottamaan selvää muista hankkeen kanssa samantapaisista tiimioppimisympäristöistä, segmentointiin käsitteenä, sekä viestinnän tavoitteisiin ja hyödyntämiseen pääasiassa suoramarkkinoinnin keinoin.