10 219 sanaa Arctic Powerin palvelutoiminnasta
Mattson, Jesse (2012)
Mattson, Jesse
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111086
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten Rovaniemen ammattikorkeakoulun alaisen Arctic Power–osaamiskeskittymän asiakkaat ja yhteistyökumppanit ovat kokeneet palvelutoiminnan ja millä keinoilla sitä voitaisiin kehittää. Työn tavoite oli myös löytää palvelutoiminnan kehityskohteet sekä vahvuusalueet, jotka voitaisiin nostaa markkinoinnin keihäänkärjiksi. Työn nimen tarkoituksena on erilaistaa opinnäytetyö muista vastaavanlaisista opinnäytetöistä.
Työn teoriapohjassa käsitellään palveluliiketoimintaa, sen muutoksia sekä siihen soveltuvia kilpailukeinoja. Keskeisiä työn käsitteitä ovat asiakaslähtöisyys, erilaistaminen, brändi ja palvelumuotoilu. Palvelumuotoilun käsitteitä tarkastellaan lähemmin ja palvelumuotoiluprosessin eri näkemyksiä on kuvattu työssä.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen teemahaastattelu, joka toteutettiin vierailuilla ja puhelinhaastatteluilla. Teemahaastattelua ohjasi haastattelurunko, joka koostui neljästä teemasta ja sen tarkoituksena oli luoda haastatteluista keskustelevia ja avoimia. Haastattelut suoritettiin kevättalvella 2012 ja haastateltavia oli yhteensä 12 henkilöä.
Saadut vastaukset olivat suurimmaksi osaksi yhteneväisiä. Yleinen mielipide palvelutoiminnasta on positiivinen ja esille nousi selkeitä palvelutoiminnan vahvuuksia. Kehittämiskohteet Arctic Powerilla liittyvät markkinointiin, kaupallisuuden ja tuotteistamisen puuttumiseen sekä viestinnän vähäisyyteen. Palvelutoiminnan vahvuudet ja samalla markkinoinnin keihäänkärjet ovat tutki-muksen mukaan henkilökunta, luotettavuus, joustavuus sekä fasiliteetit.
Työn teoriapohjassa käsitellään palveluliiketoimintaa, sen muutoksia sekä siihen soveltuvia kilpailukeinoja. Keskeisiä työn käsitteitä ovat asiakaslähtöisyys, erilaistaminen, brändi ja palvelumuotoilu. Palvelumuotoilun käsitteitä tarkastellaan lähemmin ja palvelumuotoiluprosessin eri näkemyksiä on kuvattu työssä.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen teemahaastattelu, joka toteutettiin vierailuilla ja puhelinhaastatteluilla. Teemahaastattelua ohjasi haastattelurunko, joka koostui neljästä teemasta ja sen tarkoituksena oli luoda haastatteluista keskustelevia ja avoimia. Haastattelut suoritettiin kevättalvella 2012 ja haastateltavia oli yhteensä 12 henkilöä.
Saadut vastaukset olivat suurimmaksi osaksi yhteneväisiä. Yleinen mielipide palvelutoiminnasta on positiivinen ja esille nousi selkeitä palvelutoiminnan vahvuuksia. Kehittämiskohteet Arctic Powerilla liittyvät markkinointiin, kaupallisuuden ja tuotteistamisen puuttumiseen sekä viestinnän vähäisyyteen. Palvelutoiminnan vahvuudet ja samalla markkinoinnin keihäänkärjet ovat tutki-muksen mukaan henkilökunta, luotettavuus, joustavuus sekä fasiliteetit.