Markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelma sähköalan pienyritykselle : Oulun Sähkötek Oy
Korkiakoski, Ville (2012)
Korkiakoski, Ville
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010862
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää toimeksiantajayritys Oulun Sähkötek Oy:n markkinointiviestintää. Oulun Sähkötek Oy on Oulussa toimiva sähköalan pienyritys, jonka päätoimiala on sähkösuunnittelu ja sähköasennustyöt pientaloihin ja vastaavan kokoisiin uudisrakennuksiin. Yrityksen pääasiakkaita ovat omakotitalorakentamiseen ja pientaloihin keskittyneet rakennusyritykset.
Opinnäytetyön tietoperustaa varten kerättiin tietoa kirjallisista lähteistä sekä internet-lähteistä. Kirjallinen tietoperusta keskittyy yrityksen viestintää, markkinointiviestintää ja markkinointiviestinnän suunnittelua käsittelevään teoriaan. Teoriaa verrataan yrittäjältä saatuihin tietoihin toimeksiantajayrityksen käytännöistä ja yrityksen nykytilanteesta. Internet-lähteitä käytetään yrityksen toimialan kehityssuunnan ja kilpailun kuvaamiseen yrittäjältä saatujen tietojen yhteydessä. Yrityksen liiketoimintastrategia ja siihen liittyvät kilpailuedut kuvataan osana markkinointiviestintäsuunnitelman tietopohjaa.
Toimeksiantajayrityksen käyttöön valmistui opinnäytetyön tietopohjaa hyödyntävä markkinointiviestintäsuunnitelma. Markkinointiviestintäsuunnitelma perustuu viisivaiheiseen markkinointiviestinnän tavoitepohjaiseen suunnitteluprosessiin, jossa suunnitellaan markkinointiviestinnän tavoitteet, kanavat, budjetti ja tulosten mittaaminen. Markkinointiviestintäsuunnitelman myötä yritykselle suunnitellaan kotisivut uudeksi markkinointiviestintäkanavaksi. Markkinointiviestintäsuunnitelma on otettavissa käyttöön vuoden 2012 aikana.
Opinnäytetyöprosessin aikana nousi esille henkilökohtaisen myyntityön hyödyntämisen merkitys pienyrityksen liiketoiminnassa. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa yrityksen kehitettäviksi viestintäkanaviksi valikoituivat henkilökohtainen myyntityö ja verkkoviestintä, joiden havaittiin olevan yrityksen kannalta tehokkaimpia markkinointiviestintäkanavia.
Opinnäytetyön tietoperustaa varten kerättiin tietoa kirjallisista lähteistä sekä internet-lähteistä. Kirjallinen tietoperusta keskittyy yrityksen viestintää, markkinointiviestintää ja markkinointiviestinnän suunnittelua käsittelevään teoriaan. Teoriaa verrataan yrittäjältä saatuihin tietoihin toimeksiantajayrityksen käytännöistä ja yrityksen nykytilanteesta. Internet-lähteitä käytetään yrityksen toimialan kehityssuunnan ja kilpailun kuvaamiseen yrittäjältä saatujen tietojen yhteydessä. Yrityksen liiketoimintastrategia ja siihen liittyvät kilpailuedut kuvataan osana markkinointiviestintäsuunnitelman tietopohjaa.
Toimeksiantajayrityksen käyttöön valmistui opinnäytetyön tietopohjaa hyödyntävä markkinointiviestintäsuunnitelma. Markkinointiviestintäsuunnitelma perustuu viisivaiheiseen markkinointiviestinnän tavoitepohjaiseen suunnitteluprosessiin, jossa suunnitellaan markkinointiviestinnän tavoitteet, kanavat, budjetti ja tulosten mittaaminen. Markkinointiviestintäsuunnitelman myötä yritykselle suunnitellaan kotisivut uudeksi markkinointiviestintäkanavaksi. Markkinointiviestintäsuunnitelma on otettavissa käyttöön vuoden 2012 aikana.
Opinnäytetyöprosessin aikana nousi esille henkilökohtaisen myyntityön hyödyntämisen merkitys pienyrityksen liiketoiminnassa. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa yrityksen kehitettäviksi viestintäkanaviksi valikoituivat henkilökohtainen myyntityö ja verkkoviestintä, joiden havaittiin olevan yrityksen kannalta tehokkaimpia markkinointiviestintäkanavia.