Android- ja Bluetooth-kehitys käytännön esimerkillä
Gustafsson, Teemu (2012)
Gustafsson, Teemu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219041
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Android-pohjaisille mobiililaitteille suunnattua ohjelmistokehitystä pienen esimerkkiohjelman avulla tarkasteltuna. Samalla tutustutaan myös Bluetooth-kehityksen perusteisiin sen ollessa merkittävä osa käytettävää esimerkki- ohjelmaa.
Esimerkkiohjelma on kahden pelaajan kahdella Android-laitteella pelattava arcade-peli, jossa ensimmäinen pelaaja ohjastaa ufoa, jota toinen pelaaja yrittää ampua alas. Laitteiden välinen yhteys muodostetaan Bluetoothia käyttäen.
Esimerkkiohjelma on suunniteltu siten, että se käyttäisi mahdollisimman monipuolisesti hyväkseen Android-sovellusten yleisimpiä komponentteja ja ominaisuuksia. Näitä ovat mm. aktiviteetit, lähetyksien vastaanottajat ja säikeet sekä niiden oikeaoppinen käyttö, kosketusnäytön käyttö, äänentoisto, valikkojen luonti ja käyttö, 2D-grafiikan piirto ja päivitys sekä Bluetooth-yhteyden muodostus ja ylläpito.
Opinnäytetyö on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa tutustutaan Anroid-järjestelmään käsittelemällä ensin lyhyesti Androidin historiaa ja esittelemällä tämän jälkeen järjestelmän yleinen arkkitehtuuri ja tyypillisen Android-sovelluksen olennaisimmat komponentit. Toisessa osassa tutustutaan Bluetoothin yleisiin, Androidista riippumattomiin perusteisiin.
Kolmannessa ja keskeisimmässä osassa käydään läpi esimerkkiohjelman komponentit ja niiden käytännön toteutus koodin tasolta katsottuna. Ohjelman koodi kokonaisuudessaan löytyy liitteistä.
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa sen lukijalle kattavat perustiedot Android- ja Bluetooth-kehityksestä sekä teorian että käytännön tasoilla.
Esimerkkiohjelma on kahden pelaajan kahdella Android-laitteella pelattava arcade-peli, jossa ensimmäinen pelaaja ohjastaa ufoa, jota toinen pelaaja yrittää ampua alas. Laitteiden välinen yhteys muodostetaan Bluetoothia käyttäen.
Esimerkkiohjelma on suunniteltu siten, että se käyttäisi mahdollisimman monipuolisesti hyväkseen Android-sovellusten yleisimpiä komponentteja ja ominaisuuksia. Näitä ovat mm. aktiviteetit, lähetyksien vastaanottajat ja säikeet sekä niiden oikeaoppinen käyttö, kosketusnäytön käyttö, äänentoisto, valikkojen luonti ja käyttö, 2D-grafiikan piirto ja päivitys sekä Bluetooth-yhteyden muodostus ja ylläpito.
Opinnäytetyö on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa tutustutaan Anroid-järjestelmään käsittelemällä ensin lyhyesti Androidin historiaa ja esittelemällä tämän jälkeen järjestelmän yleinen arkkitehtuuri ja tyypillisen Android-sovelluksen olennaisimmat komponentit. Toisessa osassa tutustutaan Bluetoothin yleisiin, Androidista riippumattomiin perusteisiin.
Kolmannessa ja keskeisimmässä osassa käydään läpi esimerkkiohjelman komponentit ja niiden käytännön toteutus koodin tasolta katsottuna. Ohjelman koodi kokonaisuudessaan löytyy liitteistä.
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa sen lukijalle kattavat perustiedot Android- ja Bluetooth-kehityksestä sekä teorian että käytännön tasoilla.