Ikkunoiden käyttö- ja huolto-ohjeen kehittäminen : Lammin Ikkuna Oy
Mynttinen, Juuso (2012)
Mynttinen, Juuso
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158342
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa Lammin Ikkuna Oy:n nykyistä ikkunoiden käyttö- ja huolto-ohjetta asiakkaille helpommin tulkittavaksi ja ymmärrettäväksi. Uuden käyttö- ja huolto-ohjeen tuli myös olla markkinoivampi ja kattavampi.
Teoriaosuudessa käydään läpi osat, joista ikkunat koostuvat ja näiden osien tyypillisimmät huoltotoimenpiteet. Lisäksi tässä työssä tutustutaan niihin ikkunoiden teknisiin ominaisuuksiin, joihin pystytään merkittävimmin vaikuttamaan oikeaop-pisella huollolla. Teoriaosuus pitää sisällään myös esittelyn huollon vastuualueiden jakautumisen asunto-osakeyhtiössä sekä perusteluja sille, miksi säännöllinen huolto on tärkeää ja mitä siitä seuraa, jos sen laiminlyö.
Aluksi lähdettiin kartoittamaan asiakaskyselyn avulla Lammin Ikkuna Oy:n asiakkaiden mielipidettä nykyisestä käyttö- ja huolto-ohjeesta. Asiakkaat saivat esittää omia kehitysideoitaan, joita voitaisiin ottaa huomioon uutta ohjetta suunniteltaessa ja tehdessä. Kyselyllä pyrittiin myös saamaan muun muassa yleiskuva siitä, minkälainen tietämys yrityksen asiakkailla on ikkunoiden huollosta ja kuinka säännöllisesti he suorittavat ikkunoiden kunnon tarkastuksia. Asiakaskysely teetettiin asunto-osakeyhtiö Luhtikatu 4:n asukkailla. Kyselylomakkeet jaettiin suoraan asuntoihin. Kyseiseen taloyhtiöön on tehty ikkuna- ja parvekeoviremontti vuonna 2011, minkä vuoksi se soveltui erittäin hyvin kyselykohteeksi.
Kyselylomakkeita jaettiin 124 kappaletta, jolloin käytetty tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrään perustuva tutkimus. Vastausprosentti kyselyyn oli noin 33 %. Kehitysideoita uuteen käyttö- ja huolto-ohjeeseen tuli asukkailta melko vähän. Kuitenkin kysymykseen vastanneet henkilöt toivat esille hyviä ideoita ja kehittämiskohteita. Asukkaat kokivat tämänhetkisen ikkunoiden käyttö- ja huolto-ohjeen pääosin melko helposti luettavaksi, mutta ohjeessa oli myös vaikeasti tulkittavia kohtia, mikä osoittaa sen, että ohjeessa voisi olla parantamisen varaa. Vastanneista hyvin suuri osa ilmoitti tarkistavansa ikkunoiden kunnon säännöllisin väliajoin ja yleisin tarkistusaikaväli oli noin kuuden kuukauden tai vuoden välein.
Teoriaosuudessa käydään läpi osat, joista ikkunat koostuvat ja näiden osien tyypillisimmät huoltotoimenpiteet. Lisäksi tässä työssä tutustutaan niihin ikkunoiden teknisiin ominaisuuksiin, joihin pystytään merkittävimmin vaikuttamaan oikeaop-pisella huollolla. Teoriaosuus pitää sisällään myös esittelyn huollon vastuualueiden jakautumisen asunto-osakeyhtiössä sekä perusteluja sille, miksi säännöllinen huolto on tärkeää ja mitä siitä seuraa, jos sen laiminlyö.
Aluksi lähdettiin kartoittamaan asiakaskyselyn avulla Lammin Ikkuna Oy:n asiakkaiden mielipidettä nykyisestä käyttö- ja huolto-ohjeesta. Asiakkaat saivat esittää omia kehitysideoitaan, joita voitaisiin ottaa huomioon uutta ohjetta suunniteltaessa ja tehdessä. Kyselyllä pyrittiin myös saamaan muun muassa yleiskuva siitä, minkälainen tietämys yrityksen asiakkailla on ikkunoiden huollosta ja kuinka säännöllisesti he suorittavat ikkunoiden kunnon tarkastuksia. Asiakaskysely teetettiin asunto-osakeyhtiö Luhtikatu 4:n asukkailla. Kyselylomakkeet jaettiin suoraan asuntoihin. Kyseiseen taloyhtiöön on tehty ikkuna- ja parvekeoviremontti vuonna 2011, minkä vuoksi se soveltui erittäin hyvin kyselykohteeksi.
Kyselylomakkeita jaettiin 124 kappaletta, jolloin käytetty tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrään perustuva tutkimus. Vastausprosentti kyselyyn oli noin 33 %. Kehitysideoita uuteen käyttö- ja huolto-ohjeeseen tuli asukkailta melko vähän. Kuitenkin kysymykseen vastanneet henkilöt toivat esille hyviä ideoita ja kehittämiskohteita. Asukkaat kokivat tämänhetkisen ikkunoiden käyttö- ja huolto-ohjeen pääosin melko helposti luettavaksi, mutta ohjeessa oli myös vaikeasti tulkittavia kohtia, mikä osoittaa sen, että ohjeessa voisi olla parantamisen varaa. Vastanneista hyvin suuri osa ilmoitti tarkistavansa ikkunoiden kunnon säännöllisin väliajoin ja yleisin tarkistusaikaväli oli noin kuuden kuukauden tai vuoden välein.