Liiketoimintaprosesseihin liittyvien puhtaanapidon tuotteiden markkinatutkimus BIM Finland Oy:ssä
Järveläinen, Sarianne (2012)
Järveläinen, Sarianne
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178656
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli markkinatutkimuksen keinoin selvittää metsäteollisuudelle kemikaaleja valmistavan, BIM Finland Oy:n liiketoiminnan laajentamismahdollisuuksia uusille markkinoille. Tavoitteena oli kartoittaa, millä toimialoilla on potentiaalia yrityksen valmistamille prosessihygienia- ja puhtaanapidon kemikaaleille. Prosessihygienia- ja puhtaanapidon kemikaaleilla tässä työssä tarkoitettiin pesuaineita, biosideja ja vaahdonestoaineita. Työn kirjallisuusosiossa perehdyttiin kyseisten kemikaalien ominaisuuksiin, käyttötarkoitukseen sekä luokitteluun.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin aluksi kirjoituspöytätutkimuksen avulla, jonka jälkeen toteutettiin sähköinen kysely. Tutkimuksen kohderyhminä olivat elintarviketeollisuus, autoliikennöinti, siivousala, maaliteollisuus, rakennusteollisuus sekä kunnallinen jäte- ja raakavedenpuhdistus.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että markkinapotentiaalia tutkimuksen tuotteille löytyi usealta toimialalta. Potentiaalisempina tulosten perusteella näyttäytyivät juomateollisuus, meijeriteollisuus ja rakennuskemikaaliteollisuus. Elintarviketeollisuus kokonaisuutena voidaan nähdä kiinnostavana markkina-alueena. Saadakseen yksityiskohtaisemman kuvan markkinamahdollisuuksistaan, yrityksen kannattaa jatkossa panostaa asiakaskäynteihin ainakin näillä potentiaalisemmilla aloilla.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin aluksi kirjoituspöytätutkimuksen avulla, jonka jälkeen toteutettiin sähköinen kysely. Tutkimuksen kohderyhminä olivat elintarviketeollisuus, autoliikennöinti, siivousala, maaliteollisuus, rakennusteollisuus sekä kunnallinen jäte- ja raakavedenpuhdistus.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että markkinapotentiaalia tutkimuksen tuotteille löytyi usealta toimialalta. Potentiaalisempina tulosten perusteella näyttäytyivät juomateollisuus, meijeriteollisuus ja rakennuskemikaaliteollisuus. Elintarviketeollisuus kokonaisuutena voidaan nähdä kiinnostavana markkina-alueena. Saadakseen yksityiskohtaisemman kuvan markkinamahdollisuuksistaan, yrityksen kannattaa jatkossa panostaa asiakaskäynteihin ainakin näillä potentiaalisemmilla aloilla.