EVS-vapaaehtoisen vaikutus työyhteisönsä jäsenten kulttuuri-identiteettiin
Tikkakoski, Tytti (2012)
Tikkakoski, Tytti
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097125
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on EVS-vapaaehtoisen vaikutus työyhteisönsä jäsenten kulttuuri-identiteettiin. Työn tilaaja on kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO.
Tarkoituksena oli tutkia minkälainen vaikutus Eurooppalaisen vapaaehtoispalvelun kautta vapaaehtoiseksi tulleilla nuorilla on ollut työyhteisön jäsenten kulttuuri-identiteettiin. Haastattelin kahdeksaa EVS-vapaaehtoisten kanssa työskennellyttä nuorisotyöntekijää ja opettajaa neljästä Keski- ja Etelä-Pohjanmaan pienestä kunnasta. Litteroin aineiston suurimmaksi osaksi ja teemoittelin aineiston haastatteluissa ilmenneiden teemojen mukaan.
Haastatteluissa selvisi, että EVS-vapaaehtoisen kanssa työskentely vaikuttaa henkilön kulttuuri-identiteettiin. Henkilöt tulevat tietoisemmiksi omasta kulttuuristaan ja kulttuuriperinnöstään, sillä heidän on selvitettävä asioita ulkomaalaiselle vapaaehtoiselle joka on kiinnostunut kohdemaan kulttuurista, ja näin heille itselleen selviää myös omasta kulttuuristaan uusia asioita. Haastatteluissa ilmeni myös se, että haastateltavien mielestä myös valmius yleisestikin muista kulttuureista tulevien ihmisten kohtaamiseen paranee, kun kulttuurienvälistä vuorovaikutusta on jo harjoiteltu. He ovat myös rohkaistuneet englannin kielen puhumisessa, eikä sitä pidetä enää lainkaan vaikeana asiana.
EVS-vapaaehtoinen on toiminut työyhteisössään globaalikasvattajana huomaamattaan, ja on opettanut työyhteisöä kunnioittamaan erilaisuutta sekä hälventänyt muista kulttuureista tulevia kohtaan olevia ennakkoluuloja. Monissa työyhteisöissä oli ollut selkeää vastarintaa EVS-vapaaehtoisen vastaanottamista kohtaan. Vuosien vieriessä ja jonkin EVS-vapaaehtoisen ollessa aina työyhteisössä, ovat monet vastustajat jo innokkaina ottamassa uutta vapaaehtoista työyhteisöönsä. EVS-vapaaehtoinen on näin ollen toiminut globaalikasvattajan työyhteisössä, ja globaalikasvatus on läpi elämän jatkuva asia eikä sitä ole myöhäistä aloittaa vanhemmallakaan iällä, on hienoa, että työyhteisöjen vanhemmatkin jäsenet ovat olleet mukana tässä globaalikasvatusprosessissa. He ovat sen myötä saaneet ennakkoluulojaan hälvenemään, oppineet kunnioittamaan erilaisuutta ja ymmärtäneet että erilaiset kulttuurit eivät ole pelottavia. Tässäkin suhteessa EVS-vapaaehtoisella on ollut vaikutusta työyhteisön jäsenten kulttuuri-identiteettiin.
Vapaaehtoisten vastaanottamista on tärkeä jatkaa, sillä työyhteisön jäsenet vaihtuvat silloin tällöin, ja EVS-vapaaehtoisen kanssa työskentely voi vaikuttaa heidänkin kulttuuri-identiteetteihinsä. Ei tule myöskään lannistua siitä, jos osa työyhteisöä vastustaa vapaaehtoisen vastaanottamista tai jos ensimmäinen vapaaehtoisjakso meneekin syystä tai toisesta mönkään. Haastattelemani työyhteisöt olivat vastoinkäymisistä huolimatta jatkaneet vapaaehtoisten vastaanottamista, ja nykyään jaksot sujuvat mallikkaasti sekä vastustus on hälvennyt ja vapaaehtoisia odotetaan työyhteisöön. EVS-vapaaehtoinen on siis vaikuttanut työyhteisöön.
Tarkoituksena oli tutkia minkälainen vaikutus Eurooppalaisen vapaaehtoispalvelun kautta vapaaehtoiseksi tulleilla nuorilla on ollut työyhteisön jäsenten kulttuuri-identiteettiin. Haastattelin kahdeksaa EVS-vapaaehtoisten kanssa työskennellyttä nuorisotyöntekijää ja opettajaa neljästä Keski- ja Etelä-Pohjanmaan pienestä kunnasta. Litteroin aineiston suurimmaksi osaksi ja teemoittelin aineiston haastatteluissa ilmenneiden teemojen mukaan.
Haastatteluissa selvisi, että EVS-vapaaehtoisen kanssa työskentely vaikuttaa henkilön kulttuuri-identiteettiin. Henkilöt tulevat tietoisemmiksi omasta kulttuuristaan ja kulttuuriperinnöstään, sillä heidän on selvitettävä asioita ulkomaalaiselle vapaaehtoiselle joka on kiinnostunut kohdemaan kulttuurista, ja näin heille itselleen selviää myös omasta kulttuuristaan uusia asioita. Haastatteluissa ilmeni myös se, että haastateltavien mielestä myös valmius yleisestikin muista kulttuureista tulevien ihmisten kohtaamiseen paranee, kun kulttuurienvälistä vuorovaikutusta on jo harjoiteltu. He ovat myös rohkaistuneet englannin kielen puhumisessa, eikä sitä pidetä enää lainkaan vaikeana asiana.
EVS-vapaaehtoinen on toiminut työyhteisössään globaalikasvattajana huomaamattaan, ja on opettanut työyhteisöä kunnioittamaan erilaisuutta sekä hälventänyt muista kulttuureista tulevia kohtaan olevia ennakkoluuloja. Monissa työyhteisöissä oli ollut selkeää vastarintaa EVS-vapaaehtoisen vastaanottamista kohtaan. Vuosien vieriessä ja jonkin EVS-vapaaehtoisen ollessa aina työyhteisössä, ovat monet vastustajat jo innokkaina ottamassa uutta vapaaehtoista työyhteisöönsä. EVS-vapaaehtoinen on näin ollen toiminut globaalikasvattajan työyhteisössä, ja globaalikasvatus on läpi elämän jatkuva asia eikä sitä ole myöhäistä aloittaa vanhemmallakaan iällä, on hienoa, että työyhteisöjen vanhemmatkin jäsenet ovat olleet mukana tässä globaalikasvatusprosessissa. He ovat sen myötä saaneet ennakkoluulojaan hälvenemään, oppineet kunnioittamaan erilaisuutta ja ymmärtäneet että erilaiset kulttuurit eivät ole pelottavia. Tässäkin suhteessa EVS-vapaaehtoisella on ollut vaikutusta työyhteisön jäsenten kulttuuri-identiteettiin.
Vapaaehtoisten vastaanottamista on tärkeä jatkaa, sillä työyhteisön jäsenet vaihtuvat silloin tällöin, ja EVS-vapaaehtoisen kanssa työskentely voi vaikuttaa heidänkin kulttuuri-identiteetteihinsä. Ei tule myöskään lannistua siitä, jos osa työyhteisöä vastustaa vapaaehtoisen vastaanottamista tai jos ensimmäinen vapaaehtoisjakso meneekin syystä tai toisesta mönkään. Haastattelemani työyhteisöt olivat vastoinkäymisistä huolimatta jatkaneet vapaaehtoisten vastaanottamista, ja nykyään jaksot sujuvat mallikkaasti sekä vastustus on hälvennyt ja vapaaehtoisia odotetaan työyhteisöön. EVS-vapaaehtoinen on siis vaikuttanut työyhteisöön.