Osaamisen johtaminen perehdyttämisprosessissa
Ylinen, Mari (2012)
Ylinen, Mari
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066476
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia osaamisen johtamista perehdyttämisessä.
Tämän työn myötä tutustuttiin laajasti osaamisen johtamiseen liittyvään materiaaliin.
Perehdyttäminen pohjalla on ollut hyvä suunnittelu ja tarkoin harkittu päämäärä, johon sillä pyritään pääsemään. Eritasoisille tehtäville on mietitty erilaiset koulutukset, joista on eniten hyötyä tehtävien hoitamisessa. Lisäksi on saatu tietty sapluuna perehdyttämisessä, jolloin karttuu tietynlainen koulutus juuri tiettyihin työtehtäviin.
Koulutuskoordinaattorin työtehtävät ovat auttaneet ymmärtämään juuri Yritys A:n perehdyttämisprosessia. Tästä oli suuresti apua prosessin kuvaamisessa ja niiden saamisessa todenmukaiseksi. Aihe valittiin koulutuksen ja työkokemuksen perusteella. Työssä tutkittiin erilaisia työvälineitä, joilla perehdyttämisen prosessia voidaan johtaa.
Työhön liittyneet materiaalit, sekä tietämys laajasta koulutusvalikoimasta ja kouluttajana toimimisesta ovat auttaneet perehdyttämisjärjestelmän laatimisessa. MsOfficen Visio valittiin prosessin kuvaamiseen, koska ohjelman käytöstä oli aiempaa osaamista prosessien kuvaamisessa.
Perehdyttämisprosessikuvaukset saatiin valmiiksi vuoden lopussa. Työssä tehtiin vertailun vuoksi myös prosessikaaviot Pipelifen perehdyttämisestä. Yritys valittiin työhön sen hyvän menestyksen vuoksi Parhaat työpaikat -kilpailussa. Kehitysideoina tässä työssä nousivat esille sekä mentoroinnin mahdollisuus insinööri- ja tradenomiopiskelijoiden perehdyttämisessä että tietoverkon hyödyntäminen kouluttamisessa. Toimihenkilöiden- ja ylempien toimihenkilöiden osalta vaihtuvuus on suuri ja mentoroinnilla saataisiin tehtäviin jatkumo aikaiseksi.
Tämän työn myötä tutustuttiin laajasti osaamisen johtamiseen liittyvään materiaaliin.
Perehdyttäminen pohjalla on ollut hyvä suunnittelu ja tarkoin harkittu päämäärä, johon sillä pyritään pääsemään. Eritasoisille tehtäville on mietitty erilaiset koulutukset, joista on eniten hyötyä tehtävien hoitamisessa. Lisäksi on saatu tietty sapluuna perehdyttämisessä, jolloin karttuu tietynlainen koulutus juuri tiettyihin työtehtäviin.
Koulutuskoordinaattorin työtehtävät ovat auttaneet ymmärtämään juuri Yritys A:n perehdyttämisprosessia. Tästä oli suuresti apua prosessin kuvaamisessa ja niiden saamisessa todenmukaiseksi. Aihe valittiin koulutuksen ja työkokemuksen perusteella. Työssä tutkittiin erilaisia työvälineitä, joilla perehdyttämisen prosessia voidaan johtaa.
Työhön liittyneet materiaalit, sekä tietämys laajasta koulutusvalikoimasta ja kouluttajana toimimisesta ovat auttaneet perehdyttämisjärjestelmän laatimisessa. MsOfficen Visio valittiin prosessin kuvaamiseen, koska ohjelman käytöstä oli aiempaa osaamista prosessien kuvaamisessa.
Perehdyttämisprosessikuvaukset saatiin valmiiksi vuoden lopussa. Työssä tehtiin vertailun vuoksi myös prosessikaaviot Pipelifen perehdyttämisestä. Yritys valittiin työhön sen hyvän menestyksen vuoksi Parhaat työpaikat -kilpailussa. Kehitysideoina tässä työssä nousivat esille sekä mentoroinnin mahdollisuus insinööri- ja tradenomiopiskelijoiden perehdyttämisessä että tietoverkon hyödyntäminen kouluttamisessa. Toimihenkilöiden- ja ylempien toimihenkilöiden osalta vaihtuvuus on suuri ja mentoroinnilla saataisiin tehtäviin jatkumo aikaiseksi.