Itä-Suomen Harjateräs Oy:n visuaalisen ilmeen uudistus
Mustonen, Tuomas (2012)
Mustonen, Tuomas
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066511
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee visuaalisen ilmeen uudistamista Itä-Suomen Harjateräs Oy:lle, joka on kasvava kuopiolainen rakennus- ja metallialan yritys. Tehtävänä oli suunnitella yritykselle uusi erottuvampi logo, verkkosivut, käyntikortti, kirjekuoripohjat ja lo-makepohja Word-ohjelmalle. Ilmeen suunnittelussa pyrittiin rakentamaan uusi moderni ilme, joka erottuisi kilpailijoista ja parantaisi siten näkyvyyttä. Verkkosivujen ilmeen tulisi mukailla nykyisiä standardeja ja olla ajanmukainen. Käyntikorttien, kirje-kuoripohjien ja lomakepohjien tuli kuvastaa yrityksen asiallista ja luotettavaa tyyliä.
Taustatutkimus käsittelee uutta ja vanhaa ulkoasun suunnittelussa. Opinnäytetyössä kerrotaan myös verkkosivu- ja logosuunnittelun historiasta ja siitä, mitkä asiat ovat mahdollistaneet kehityksen nykyiseen. Näitä asioita huomioitiin Itä-Suomen Harjateräs Oy:n uuden logon ja verkkosivun suunnittelussa. Tutkimuksessa vertaillaan eri verkkosivuja ja logoja. Verkkosivuista huomioitiin esimerkiksi se, miten kuvien käyttö on muuttunut ja miten käytettävyys on muuttunut uusien työkalujen myötä. Työssä kerrotaan muutaman tunnetun logon kehityskaaresta ja trendiviivoista.
Valmis visuaalinen ilme kuvaa yrityksen arvoja ja kertoo sen viestin, minkä yritys projektissa halusi esille tuoda. Uusi ilme erottuu kilpailijoista ja on moderni.
Taustatutkimus käsittelee uutta ja vanhaa ulkoasun suunnittelussa. Opinnäytetyössä kerrotaan myös verkkosivu- ja logosuunnittelun historiasta ja siitä, mitkä asiat ovat mahdollistaneet kehityksen nykyiseen. Näitä asioita huomioitiin Itä-Suomen Harjateräs Oy:n uuden logon ja verkkosivun suunnittelussa. Tutkimuksessa vertaillaan eri verkkosivuja ja logoja. Verkkosivuista huomioitiin esimerkiksi se, miten kuvien käyttö on muuttunut ja miten käytettävyys on muuttunut uusien työkalujen myötä. Työssä kerrotaan muutaman tunnetun logon kehityskaaresta ja trendiviivoista.
Valmis visuaalinen ilme kuvaa yrityksen arvoja ja kertoo sen viestin, minkä yritys projektissa halusi esille tuoda. Uusi ilme erottuu kilpailijoista ja on moderni.