Maaston ja moottorikuormituksen vaikutus polttoaineen kulutukseen
Tuominen, Teemu (2012)
Tuominen, Teemu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036108
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, minkälaisissa olosuhteissa polttoaineen keskikulutusta voi tiputtaa. Tätä tutkittiin kuormittamalla moottoria enemmän kuin tavallisessa maantieajossa moottori yleensä kuormittuu. Työssä tutkittiin polttoaineen kulutusta mäkisessä maastossa sekä erilaisissa kiihdytys-hidastus–ajoissa. Tämän tarkoituksena oli saada moottorista suurempi hyötysuhde, jonka perusteella voitiin erilaisten laskutoimitusten perusteella olettaa polttoaineen kuluvan suhteellisesti vähemmän.
Työssä tutkittiin polttoaineen kulutusta erilaisin fyysisin mittauksin aidoissa olosuhteissa. Opinnäytetyössä käytettiin apuna moottorinohjausyksikköä ja sen kanssa yhteensopivaa älypuhelinta. Älypuhelimeen saatiin ohjelmia jotka toimivat yhdessä kiihtyvyysantureiden, gps-paikantimen ja moottorinohjausyksikön kanssa. Mittaukset tehtiin bensiinimoottorisella henkilöautolla.
Polttoainetta saatiin säästymään lähes 20 prosenttia mäkisessä maastossa ajettuna ja yli 10 prosenttia kiihdytys-hidastus-ajossa verrattuna tasaisella ajoon. Pienimmillään polttoaineen kulutus oli kuormittamalla moottoria noin 60 prosenttia maksimistaan. Taajamassa ajettu vertailuajo kiihdytysvoimakkuuksien välillä osoitti myös polttoaineen kulutuksen olevan pienimmillään moottoria kuormitettaessa 60-70 prosenttia maksimistaan. Kaiken kaikkiaan polttoainetta saatiin kulumaan vähemmän ajamalla eri tavalla kuin normaalisti ajetaan.
Työssä tutkittiin polttoaineen kulutusta erilaisin fyysisin mittauksin aidoissa olosuhteissa. Opinnäytetyössä käytettiin apuna moottorinohjausyksikköä ja sen kanssa yhteensopivaa älypuhelinta. Älypuhelimeen saatiin ohjelmia jotka toimivat yhdessä kiihtyvyysantureiden, gps-paikantimen ja moottorinohjausyksikön kanssa. Mittaukset tehtiin bensiinimoottorisella henkilöautolla.
Polttoainetta saatiin säästymään lähes 20 prosenttia mäkisessä maastossa ajettuna ja yli 10 prosenttia kiihdytys-hidastus-ajossa verrattuna tasaisella ajoon. Pienimmillään polttoaineen kulutus oli kuormittamalla moottoria noin 60 prosenttia maksimistaan. Taajamassa ajettu vertailuajo kiihdytysvoimakkuuksien välillä osoitti myös polttoaineen kulutuksen olevan pienimmillään moottoria kuormitettaessa 60-70 prosenttia maksimistaan. Kaiken kaikkiaan polttoainetta saatiin kulumaan vähemmän ajamalla eri tavalla kuin normaalisti ajetaan.