Reaaliaikainen matkustajainformaatiojärjestelmä : Etuuksien vaikutukset linja-autoliikenteen matka-aikapoikkeamiin
Inkiläinen, Juha (2012)
Inkiläinen, Juha
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204054193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204054193
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Reaaliaikainen matkustajainfojärjestelmä ja tarkemmin työssä testattiin saadun etuuden vaikutusta linja-autoliikenteen matka-aikapoikkeamiin. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tampereen kaupunki. Työn tavoitteena oli suorittaa kaksi testausta, jotka jakautuivat useampiin testauksien sisällä oleviin pienempiin testauksiin. Ensimmäisenä työssä testattiin sitä, minkälaisilla arvoilla Tampereen linja-autoliikenteen matka-aikapoikkeamat saataisiin mahdollisimman pieniksi Tampereen Pirkankadulla. Toisin sanoen, haettiin sellaisia arvoja tai arvoyhdistelmiä linja-autoetuusjärjestelmään joilla linja-autot pysyisivät mahdollisimman hyvin niille asetetuissa aikatauluissa. Toisessa testauksessa testattiin sitä, minkälaisia vaikutuksia Tampereen Pirkankadun linja-autoliikenteeseen olisi sillä, jos kaikki Pirkankadulle risteävästä suunnasta tulevat linja-autot saisivat aina ensimmäisenä etuuden tullessaan Pirkankadulle.
Testausalustana työssä käytettiin Tampereen kaupungin reaaliaikaista matkustajainformaatiojärjestelmää, jolla testaukset suoritettiin ja josta saatiin testauksien tulokset sekä raportit, joita tässä työssä analysoitiin. Kirjallisia lähteitä työhön ei juuri ollut opinnäytetyötä tehtäessä johtuen siitä, että järjestelmä oli vielä uusi ja testausvaiheessa. Kirjallisena lähteenä työssä on käytetty reaaliaikaisen matkustajainformaatiojärjestelmän käyttöohjetta. Käytännössä kaikki muu tieto järjestelmästä oli hankittu ennen opinnäytetyötä suoritetun koulun harjoittelun aikana, jolloin toimin hyvin paljon järjestelmän parissa.
Testaustuloksia työssä saatiin riittävästi, jotta pystyttiin selvittämään erilaisten arvojen vaikutuksia matka-aikapoikkeamiin sekä valitsemaan parhaat mahdolliset arvoyhdistelmät, jotta linja-autoliikenteen matka-aikapoikkeamat ovat mahdollisimman pienet Tampereen Pirkankadulla.
Testausalustana työssä käytettiin Tampereen kaupungin reaaliaikaista matkustajainformaatiojärjestelmää, jolla testaukset suoritettiin ja josta saatiin testauksien tulokset sekä raportit, joita tässä työssä analysoitiin. Kirjallisia lähteitä työhön ei juuri ollut opinnäytetyötä tehtäessä johtuen siitä, että järjestelmä oli vielä uusi ja testausvaiheessa. Kirjallisena lähteenä työssä on käytetty reaaliaikaisen matkustajainformaatiojärjestelmän käyttöohjetta. Käytännössä kaikki muu tieto järjestelmästä oli hankittu ennen opinnäytetyötä suoritetun koulun harjoittelun aikana, jolloin toimin hyvin paljon järjestelmän parissa.
Testaustuloksia työssä saatiin riittävästi, jotta pystyttiin selvittämään erilaisten arvojen vaikutuksia matka-aikapoikkeamiin sekä valitsemaan parhaat mahdolliset arvoyhdistelmät, jotta linja-autoliikenteen matka-aikapoikkeamat ovat mahdollisimman pienet Tampereen Pirkankadulla.