Minä itse! : Opas fysioterapian keinoista 3–5-vuotiaan somaattisesti pitkäaikaissairaan lapsen ruumiinkuvan eheyttämiseksi
Palovaara, Marjo; Rantala, Laura (2012)
Palovaara, Marjo
Rantala, Laura
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204034089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204034089
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Fysioterapian koulutusohjelma
Tekijät: Marjo Palovaara ja Laura Rantala
Opinnäytetyön nimi: Opas fysioterapian keinoista 3–5-vuotiaan somaattisesti pitkäaikaissairaan lapsen ruumiinkuvan eheyttämiseksi
Työn ohjaajat: Leena Haaksiala ja Pirjo Orell
Työn valmistumisvuosi: 2012 Sivumäärä:46+1
Psykofyysinen fysioterapia on fysioterapian erikoisala, joka pyrkii ihmisen kokonaisvaltaisen eli psyykkisen ja fyysisen toimintakyvyn edistämiseen. Sen tavoitteina ovat kivun lievittyminen, rentoutuminen, stressinhallinta, ruumiinkuvan eheytyminen sekä ruumiinhallinnan, vuorovaikutuksen ja itsetuntemuksen lisääntyminen. Ottamalla huomioon psyykkisen ja fyysisen puolen yhteys voidaan päästä syvemmälle persoonallisuuteen. Näin voidaan saavuttaa pysyvämpiä tuloksia paranemisessa.
Ruumiinkuva on kokonaiskuva, joka ihmisellä on ruumiistaan, sen muodoista ja tarkoituksenmukaisuudesta. Ruumiinkuva sisältää mielikuvia ruumiista lähtevistä aistimuksista, niiden sijainnista ja laadusta. Ruumiinkuvan kehittyminen alkaa eriytymis- ja yksilöitymistapahtumasta, kun lapsi alkaa hahmottaa itseään erillisenä olentona.
Opinnäytetyömme tuotekehitysprojektissa laadimme oppaan pitkäaikaissairaiden 3–5-vuotiaiden lasten ruumiinkuvaharjoitteista. Opas on suunniteltu fysioterapeuttien käyttöön ja sitä hyödynnetään Oulun seudun ammattikorkeakoulun fysioterapian opetuksessa. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli luoda fysioterapeuteille opas, jossa on kattavasti tietoa lasten ruumiinkuvaharjoitteista. Opas on A5-kokoinen vihko, joka on helppolukuinen, innostava, informatiivinen ja luotettava. Oppaan tarkoituksena on antaa fysioterapeuteille ja fysioterapiaopiskelijoille ideoita pitkäaikaissairaiden lasten fysioterapian toteuttamiseksi. Oppaan harjoitteita voi käyttää yksittäisinä harjoitteina, tai niistä voi luoda fysioterapiakerran kokonaisuuden.
Projektimme tulostavoitteena oli luoda selkeä ja havainnollistava opas pitkäaikaissairaiden lasten ruumiinkuvaharjoituksista fysioterapeuttien käyttöön. Välittömänä toiminnallisena tavoitteenamme oli, että fysioterapeutit saavat oppaamme kautta uusia ideoita ja keinoja pitkäaikaissairaiden lasten fysioterapiaan. Ruumiinkuvaharjoitukset voivat myös toimia vaihtoehtoisena menetelmänä fysioterapian toteutuksessa. Projektimme keskipitkän aikavälin toiminnallisena tavoitteena oli, että oppaamme avulla fysioterapian sisältö monipuolistuu ja psykofyysisen fysioterapian keinot tulevat tutummiksi. Pitkän aikavälin toiminnallisena tavoitteenamme oli, että pitkäaikaissairaiden lasten itsetunto ja itsetuntemus kohoavat ja he harjaantuvat oman ruumiinsa hahmottamisessa, kun fysioterapeutit hyödyntävät oppaastamme saatavia tietoja. Tämä helpottaa lasta hyväksymään oman sairautensa ja elämään sen kanssa, mikä puolestaan edesauttaa parantamaan ja ylläpitämään lapsen toimintakykyä.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Fysioterapian koulutusohjelma
Tekijät: Marjo Palovaara ja Laura Rantala
Opinnäytetyön nimi: Opas fysioterapian keinoista 3–5-vuotiaan somaattisesti pitkäaikaissairaan lapsen ruumiinkuvan eheyttämiseksi
Työn ohjaajat: Leena Haaksiala ja Pirjo Orell
Työn valmistumisvuosi: 2012 Sivumäärä:46+1
Psykofyysinen fysioterapia on fysioterapian erikoisala, joka pyrkii ihmisen kokonaisvaltaisen eli psyykkisen ja fyysisen toimintakyvyn edistämiseen. Sen tavoitteina ovat kivun lievittyminen, rentoutuminen, stressinhallinta, ruumiinkuvan eheytyminen sekä ruumiinhallinnan, vuorovaikutuksen ja itsetuntemuksen lisääntyminen. Ottamalla huomioon psyykkisen ja fyysisen puolen yhteys voidaan päästä syvemmälle persoonallisuuteen. Näin voidaan saavuttaa pysyvämpiä tuloksia paranemisessa.
Ruumiinkuva on kokonaiskuva, joka ihmisellä on ruumiistaan, sen muodoista ja tarkoituksenmukaisuudesta. Ruumiinkuva sisältää mielikuvia ruumiista lähtevistä aistimuksista, niiden sijainnista ja laadusta. Ruumiinkuvan kehittyminen alkaa eriytymis- ja yksilöitymistapahtumasta, kun lapsi alkaa hahmottaa itseään erillisenä olentona.
Opinnäytetyömme tuotekehitysprojektissa laadimme oppaan pitkäaikaissairaiden 3–5-vuotiaiden lasten ruumiinkuvaharjoitteista. Opas on suunniteltu fysioterapeuttien käyttöön ja sitä hyödynnetään Oulun seudun ammattikorkeakoulun fysioterapian opetuksessa. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli luoda fysioterapeuteille opas, jossa on kattavasti tietoa lasten ruumiinkuvaharjoitteista. Opas on A5-kokoinen vihko, joka on helppolukuinen, innostava, informatiivinen ja luotettava. Oppaan tarkoituksena on antaa fysioterapeuteille ja fysioterapiaopiskelijoille ideoita pitkäaikaissairaiden lasten fysioterapian toteuttamiseksi. Oppaan harjoitteita voi käyttää yksittäisinä harjoitteina, tai niistä voi luoda fysioterapiakerran kokonaisuuden.
Projektimme tulostavoitteena oli luoda selkeä ja havainnollistava opas pitkäaikaissairaiden lasten ruumiinkuvaharjoituksista fysioterapeuttien käyttöön. Välittömänä toiminnallisena tavoitteenamme oli, että fysioterapeutit saavat oppaamme kautta uusia ideoita ja keinoja pitkäaikaissairaiden lasten fysioterapiaan. Ruumiinkuvaharjoitukset voivat myös toimia vaihtoehtoisena menetelmänä fysioterapian toteutuksessa. Projektimme keskipitkän aikavälin toiminnallisena tavoitteena oli, että oppaamme avulla fysioterapian sisältö monipuolistuu ja psykofyysisen fysioterapian keinot tulevat tutummiksi. Pitkän aikavälin toiminnallisena tavoitteenamme oli, että pitkäaikaissairaiden lasten itsetunto ja itsetuntemus kohoavat ja he harjaantuvat oman ruumiinsa hahmottamisessa, kun fysioterapeutit hyödyntävät oppaastamme saatavia tietoja. Tämä helpottaa lasta hyväksymään oman sairautensa ja elämään sen kanssa, mikä puolestaan edesauttaa parantamaan ja ylläpitämään lapsen toimintakykyä.