Noutopihan toimivuuden kehittäminen : case: K-rauta Kotka
Värri, Elias (2012)
Värri, Elias
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203193574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203193574
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kotkan K-raudan noutopihan epäkohdat sekä työntekijöiden että asiakkaiden kannalta. Työn tärkeimpänä tarkoituksena oli myös löytää ratkaisuja näihin ongelmiin.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden, jossa käsitellään varastointia, logistista prosessia asiakaslähtöisesti sekä Kotkan K-raudan noutopihaan liittyviä eri osa-alueita. Tutkimusosassa käsitellään kyselytutkimusten pohjalta saatuja tuloksia. Kyselytutkimus tehtiin niin asiakkaille kuin varastomiehille, jotta mahdollisia ongelmia päästiin tutkimaan kahdesta eri näkökulmasta.
Asiakkaille tehdyn kyselytutkimuksen perusteella 87 % vastanneista oli tyytyväisiä saamaansa palveluun Kotkan K-raudan noutopihalla. Kehittämistä kuitenkin kaivattiin palvelun saamiseen, tuoteopastukseen ja tarjoustuotteiden mainostamiseen noutopihalla. Varastomiehille tehdyn kyselyn perusteella suurimmaksi ongelmaksi koettiin tiedonkulun heikkous myymälän ja noutopihan välillä. Myös ne seikat, että työntekijöitä ei ole tarpeeksi, tuotteet eivät ole paikoillaan ja noutopiha jää usein ahtaaksi mm. sesonkituotteiden takia nousivat kyselyä tehtäessä erityisesti esille. Kyselytutkimusten perusteella selvinneisiin ongelmiin pyrittiin opinnäytetyössä kehittämään erilaisia ratkaisuja.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden, jossa käsitellään varastointia, logistista prosessia asiakaslähtöisesti sekä Kotkan K-raudan noutopihaan liittyviä eri osa-alueita. Tutkimusosassa käsitellään kyselytutkimusten pohjalta saatuja tuloksia. Kyselytutkimus tehtiin niin asiakkaille kuin varastomiehille, jotta mahdollisia ongelmia päästiin tutkimaan kahdesta eri näkökulmasta.
Asiakkaille tehdyn kyselytutkimuksen perusteella 87 % vastanneista oli tyytyväisiä saamaansa palveluun Kotkan K-raudan noutopihalla. Kehittämistä kuitenkin kaivattiin palvelun saamiseen, tuoteopastukseen ja tarjoustuotteiden mainostamiseen noutopihalla. Varastomiehille tehdyn kyselyn perusteella suurimmaksi ongelmaksi koettiin tiedonkulun heikkous myymälän ja noutopihan välillä. Myös ne seikat, että työntekijöitä ei ole tarpeeksi, tuotteet eivät ole paikoillaan ja noutopiha jää usein ahtaaksi mm. sesonkituotteiden takia nousivat kyselyä tehtäessä erityisesti esille. Kyselytutkimusten perusteella selvinneisiin ongelmiin pyrittiin opinnäytetyössä kehittämään erilaisia ratkaisuja.