Vanhemmuuden tukemisen toteutuminen päiväkoti Pääskynpesässä
Riihelä, Heidi (2012)
Riihelä, Heidi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202152224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202152224
Tiivistelmä
Riihelä, Heidi. Vanhemmuuden tukemisen toteutuminen päiväkoti Pääskyn-pesässä. Järvenpää, kevät 2012. 61 s., 2 liitettä.
Diakonia- ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto sekä lastentarhanopettajan kelpoisuus. Tutkinto: Sosionomi (AMK)- kirkon nuorisotyönohjaaja- lastentarhanopettaja.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää, millaista tukea päiväkoti Pääskynpesän lasten vanhemmat kokevat saavansa vanhemmuuteen päivähoidontyöntekijöiltä ja millaista tukea he mahdollisesti tarvitsisivat enemmän.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston keruu menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, joka mahdollistaa haastateltavien omien kokemusten esiin tuomisen.
Opinnäytetyössä käytettiin kahta aineistoa. Ensimmäinen aineisto kerättiin työ-elämänkehittämishankkeessa keväällä 2010. Se koostuu kuudesta päiväkoti Pääskynpesän työntekijälle tehdystä haastattelusta. Haastatteluaineisto raken-tuu työntekijöiden ajatuksista siitä, millaista tukea he kykenevät tarjoamaan vanhemmuuteen ja millaista tukea vanhemmat heidän mielestään tarvitsisivat tänä päivänä enemmän. Toinen opinnäytetyössäni käytetty aineisto kerättiin kevään 2011 aikana. Aineiston keruu toteutettiin haastattelemalla kuutta päivä-kodin lapsen vanhempaa vanhemmuuden tukemisesta päivähoidossa. Näiden kahden aineiston tutkimustuloksia vertailemalla saatiin käsitys siitä, miten van-hemmuuden tukeminen kokonaisuudessaan toteutuu tutkimuspäiväkodissa.
Saadut tutkimustulokset osoittavat, että vanhemmuuden tukeminen toteutuu hyvin päiväkoti Pääskynpesässä. Vanhemmat kokivat saavansa monentasoista tukea vanhemmuuteen esimerkiksi keskusteluapua, ohjausta ja neuvontaa sekä palveluohjausta. Vanhemmat saavat siis sellaista tukea, mitä työntekijät kokevat myös antavansa. Tutkimustuloksista ilmeni myös, että vanhemmuuden tukemisessa on paikoin kehittämisen varaa.
Diakonia- ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto sekä lastentarhanopettajan kelpoisuus. Tutkinto: Sosionomi (AMK)- kirkon nuorisotyönohjaaja- lastentarhanopettaja.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää, millaista tukea päiväkoti Pääskynpesän lasten vanhemmat kokevat saavansa vanhemmuuteen päivähoidontyöntekijöiltä ja millaista tukea he mahdollisesti tarvitsisivat enemmän.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston keruu menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, joka mahdollistaa haastateltavien omien kokemusten esiin tuomisen.
Opinnäytetyössä käytettiin kahta aineistoa. Ensimmäinen aineisto kerättiin työ-elämänkehittämishankkeessa keväällä 2010. Se koostuu kuudesta päiväkoti Pääskynpesän työntekijälle tehdystä haastattelusta. Haastatteluaineisto raken-tuu työntekijöiden ajatuksista siitä, millaista tukea he kykenevät tarjoamaan vanhemmuuteen ja millaista tukea vanhemmat heidän mielestään tarvitsisivat tänä päivänä enemmän. Toinen opinnäytetyössäni käytetty aineisto kerättiin kevään 2011 aikana. Aineiston keruu toteutettiin haastattelemalla kuutta päivä-kodin lapsen vanhempaa vanhemmuuden tukemisesta päivähoidossa. Näiden kahden aineiston tutkimustuloksia vertailemalla saatiin käsitys siitä, miten van-hemmuuden tukeminen kokonaisuudessaan toteutuu tutkimuspäiväkodissa.
Saadut tutkimustulokset osoittavat, että vanhemmuuden tukeminen toteutuu hyvin päiväkoti Pääskynpesässä. Vanhemmat kokivat saavansa monentasoista tukea vanhemmuuteen esimerkiksi keskusteluapua, ohjausta ja neuvontaa sekä palveluohjausta. Vanhemmat saavat siis sellaista tukea, mitä työntekijät kokevat myös antavansa. Tutkimustuloksista ilmeni myös, että vanhemmuuden tukemisessa on paikoin kehittämisen varaa.