Case Endurance - Shackleton johtamisen eri näkökulmista : kun Etelämantereen tutkimusmatka muuttui eloonjäämiskamppailuksi
Kropsu, Jari (2012)
Kropsu, Jari
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202071974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202071974
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee Sir Ernest Shackletonin Etelämantereen ylitysretkeä vuosina 1914–1917. Ensikosketuksen aiheeseeni sain kesällä 2011, kun luin Shackletonin seikkailuista kertovaa kirjallisuutta. Päädyimme hyödyntämään toimeksiantajani, Koulutuskeskus Salpauksen kanssa, Shackletonin historiallista tutkimusmatkaa johtamisanalyyttisen työn pohjana, jossa tarkoituksena on tuoda esille johtamisen aikajana 1900-luvulta aina nykypäivään saakka.
Koulutuskeskus Salpaus on Lahdessa toimiva toisen asteen koulutuskeskus, joka järjestää ammatillista koulutusta, palvelutoimintaa sekä oppisopimus- ja lukiokoulutusta. Koulutuskeskuksessa voi suorittaa noin 40 eri perustutkintoa ja 110 näyttötutkintona suoritettavaa perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkintoa.
Opinnäytetyöni tavoitteena on kuvata, miten johtaminen onnistuu ennalta arvaamattomissa ja haastavissa tilanteissa. Tavoitteenani on tuoda johtaminen esiin käytännönläheisenä tieteenä. Tarkoituksena on myös seurata johtamista eri toimintaympäristöissä sekä analysoida sitä eri näkökulmista siten, että johtamisteoriat tukevat johtamiskäytäntöä, eivätkä sanele suoraa käyttäytymismallia. Pyrkimyksenä on tuoda johtamiseen uusi näkökulma nykyajan johtamiskäytännöistä, sillä voidaan katsoa, että niistä muodostuvat tulevaisuuden johtamistrendit ja niitä tulisi myös johtamisopetuksessa ottaa enemmälti huomioon. Tavoitteenani on myös oman tieteellisen ja teoreettisen ajattelutavan kehittäminen sekä toimeksiantajan asettamiin tavoitteisiin vastaaminen.
Painettujen teoksien ja internetlähteiden lisäksi opinnäytetyöni lähdemateriaalina käytetään myös digitaalista materiaalia elokuvien ja dokumenttien muodossa. Tutkimus toteutetaan laadullisen tutkimuksen menetelmin, pääasiassa induktiivisesti eli aineistolähtöisesti. Tutkimuksen johtopäätöksiä ovat muun muassa: johtajuusteorioita on tulkittu liian suppeasti, johtaminen itsessään perustuu pitkälti käytäntöön ja järkeen sekä siihen, että nykyajan johtamistrendejä on havaittavissa jo historiassa. Nykyjohtamistrendit pohjautuvat puolestaan pitkälti myös käsittelemään samoja asioita hiukan eri näkökulmista. Ne pyrkivät pääasiassa luomaan näkökulmia teorioiden sijasta. Kehitysehdotuksena esitetään nykyjohtamisen tuomista enemmälti koulutuskeskuksen opintosisältöön sekä työn jatkamista mahdollisissa jatkokoulutuksissa.
Koulutuskeskus Salpaus on Lahdessa toimiva toisen asteen koulutuskeskus, joka järjestää ammatillista koulutusta, palvelutoimintaa sekä oppisopimus- ja lukiokoulutusta. Koulutuskeskuksessa voi suorittaa noin 40 eri perustutkintoa ja 110 näyttötutkintona suoritettavaa perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkintoa.
Opinnäytetyöni tavoitteena on kuvata, miten johtaminen onnistuu ennalta arvaamattomissa ja haastavissa tilanteissa. Tavoitteenani on tuoda johtaminen esiin käytännönläheisenä tieteenä. Tarkoituksena on myös seurata johtamista eri toimintaympäristöissä sekä analysoida sitä eri näkökulmista siten, että johtamisteoriat tukevat johtamiskäytäntöä, eivätkä sanele suoraa käyttäytymismallia. Pyrkimyksenä on tuoda johtamiseen uusi näkökulma nykyajan johtamiskäytännöistä, sillä voidaan katsoa, että niistä muodostuvat tulevaisuuden johtamistrendit ja niitä tulisi myös johtamisopetuksessa ottaa enemmälti huomioon. Tavoitteenani on myös oman tieteellisen ja teoreettisen ajattelutavan kehittäminen sekä toimeksiantajan asettamiin tavoitteisiin vastaaminen.
Painettujen teoksien ja internetlähteiden lisäksi opinnäytetyöni lähdemateriaalina käytetään myös digitaalista materiaalia elokuvien ja dokumenttien muodossa. Tutkimus toteutetaan laadullisen tutkimuksen menetelmin, pääasiassa induktiivisesti eli aineistolähtöisesti. Tutkimuksen johtopäätöksiä ovat muun muassa: johtajuusteorioita on tulkittu liian suppeasti, johtaminen itsessään perustuu pitkälti käytäntöön ja järkeen sekä siihen, että nykyajan johtamistrendejä on havaittavissa jo historiassa. Nykyjohtamistrendit pohjautuvat puolestaan pitkälti myös käsittelemään samoja asioita hiukan eri näkökulmista. Ne pyrkivät pääasiassa luomaan näkökulmia teorioiden sijasta. Kehitysehdotuksena esitetään nykyjohtamisen tuomista enemmälti koulutuskeskuksen opintosisältöön sekä työn jatkamista mahdollisissa jatkokoulutuksissa.