Lähiruoan mahdollisuudet liikelahjana -kysyntätutkimus
Happonen, Eeva (2012)
Happonen, Eeva
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202051915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202051915
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Jyväskylän ammattikorkeakoulun hallinnoimalle Pro Ruokakulttuuri -kehittämishankkeelle. Opinnäytetyö käsittelee lähiruoan mahdollisuutta toimia liikelahjana.
Työn tavoitteena oli kartoittaa elintarvikeliikelahjojen kysynnän nykytilaa. Lisäksi selvitettiin keskisuomalaisten yksityisen ja julkisen sektorin yritysten kiinnostusta keskisuomalaisiin elintarvikeliikelahjoihin, millaisia tavoitteita liikelahjoille asetetaan sekä millaisia elintarvikeliikelahjoja yritykset tällä hetkellä antavat.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena Digium -ohjelmalla 150 keskisuomalaiselle yritykselle, joista 51 vastasi kyselyyn.
Teoreettisessa osassa tarkastellaan lyhyesti lähiruokaa ja siihen liittyviä eri määritelmiä, aiempia aiheeseen tehtyjä tutkimuksia sekä lähiruokaa kysynnän kohteena. Lisäksi teoriaosassa selvitetään liikelahjoihin ja imagoon liittyviä käsitteitä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että lähiruoalla on mahdollisuuksia toimia myös liikelahjana. Lähiruokatuotteita liikelahjoina pidettiin kiinnostavina, mutta niitä tulisi kehittää enemmän asiakaslähtöisimmiksi. Liikelahjoja antavat yritykset eivät tällä hetkellä käytä elintarvikkeita liikelahjoina kovinkaan paljon, syynä niiden huono saatavuus ja tiedonpuute olemassa olevasta tarjonnasta. Lisäksi tuotteiden säilytykseen liittyvät ongelmat rajoittavat niiden ostoa.
Tutkimus toi esille myös kehittämisehdotuksia elintarvikeyrityksille, kuten esimerkiksi toimivan liikelahjaverkoston tarpeellisuuden. Lisäksi kehittämistoimenpiteitä tulisi suunnata enemmän asiakaslähtöisten ja monipuolisempien tuotteiden kehittämiseksi.
Työn tavoitteena oli kartoittaa elintarvikeliikelahjojen kysynnän nykytilaa. Lisäksi selvitettiin keskisuomalaisten yksityisen ja julkisen sektorin yritysten kiinnostusta keskisuomalaisiin elintarvikeliikelahjoihin, millaisia tavoitteita liikelahjoille asetetaan sekä millaisia elintarvikeliikelahjoja yritykset tällä hetkellä antavat.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena Digium -ohjelmalla 150 keskisuomalaiselle yritykselle, joista 51 vastasi kyselyyn.
Teoreettisessa osassa tarkastellaan lyhyesti lähiruokaa ja siihen liittyviä eri määritelmiä, aiempia aiheeseen tehtyjä tutkimuksia sekä lähiruokaa kysynnän kohteena. Lisäksi teoriaosassa selvitetään liikelahjoihin ja imagoon liittyviä käsitteitä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että lähiruoalla on mahdollisuuksia toimia myös liikelahjana. Lähiruokatuotteita liikelahjoina pidettiin kiinnostavina, mutta niitä tulisi kehittää enemmän asiakaslähtöisimmiksi. Liikelahjoja antavat yritykset eivät tällä hetkellä käytä elintarvikkeita liikelahjoina kovinkaan paljon, syynä niiden huono saatavuus ja tiedonpuute olemassa olevasta tarjonnasta. Lisäksi tuotteiden säilytykseen liittyvät ongelmat rajoittavat niiden ostoa.
Tutkimus toi esille myös kehittämisehdotuksia elintarvikeyrityksille, kuten esimerkiksi toimivan liikelahjaverkoston tarpeellisuuden. Lisäksi kehittämistoimenpiteitä tulisi suunnata enemmän asiakaslähtöisten ja monipuolisempien tuotteiden kehittämiseksi.