Gay-friendly Helsinki: Case Helsinki Pride
Kinnunen, Emmi (2012)
Kinnunen, Emmi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201241571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201241571
Tiivistelmä
Gay-friendly Helsinki: Case Helsinki Pride
Tämä opinnäytetyö on tehty Helsingin kaupungin matkailu- & kongressitoimistolle. Opinnäytetyö tutkii Helsinki Pride –tapahtumaa homomatkailun näkökulmasta. Helsinki Pride on suurin Suomessa järjestettävä LHBT-tapahtuma. Tapahtuma järjestetään joka kesä. Vuoden 2011 viikon mittainen Helsinki Pride -tapahtuma keräsi yhteensä 30 000 osallistujaa. Näkyvin osa tapahtumaa ovat Gay Pride -paraati ja Puistojuhla. Helsinki Pride on ihmisoikeusjärjestö Helsingin seudun Seta ry:n (Seksuaalinen tasavertaisuus) järjestämä. Vuoden 2011 tapahtumassa kaikki työntekijät olivat vapaaehtoisia. Tämän tutkimuksen aiheena oli tutkia kuinka Helsinki Pride voisi tehdä tapahtumaa tunnetummaksi ja siten houkutella enemmän sponsoreita/yhteistyökumppaneita sekä matkailijoita osallistumaan tapahtumaan. Toinen tärkeä tutkimustavoite oli selvittää kuinka Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimisto ja Helsinki Pride voisivat kehittää yhteistyötään.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimisto sekä Helsinki Pride-tapahtuma. LHBT-turismi ilmiönä sekä LHBT-yhteisö asiakaskuntana määritellään ja kuvaillaan. Markkinoinnin teoriat ovat tärkeä osa tutkimusta, etenkin LHBT- ja tapahtumamarkkinointi. Tapahtumamarkkinoinnin osalta etenkin teoriat sponsoroinnista ja yhteistyöstä, sidosryhmistä tunnettavuudesta sekä suhdetoiminnasta ovat nostettu esiin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on tietoa myös Gay Pride-tapahtumista sekä Helsinki Pride-tapahtumasta.
Tutkimus on laadullinen ja tutkimusstrategiana on käytetty syvähaastatteluja. Tekstuaalinen data analysoitiin sisällönanalyysilla, jonka pohjalta päätelmät tehtiin. Tutkija on antanut kehitysehdotuksiaan sisällönanalyysin sekä luettujen teorioiden pohjalta. Syvähaastatteluja tehtiin neljä: toiminnanjohtaja Anne-Mari Seppola (Helsinki Pride), viestintäkoordinaattori Miia Karjalainen (Helsinki Pride),yhteistyö-koordinaattori Kaija Rossi (Helsinki Pride) ja markkinoinnin suunnittelija Jenny Taipale (Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimisto).
Sisällönanalyysissa nousi esiin kolme teemaa: tapahtumamarkkinointi, tapahtuman hallinto sekä tulevaisuus. Keskeinen johtopäätös oli, että tapahtuman markkinointi kärsii puutteista tapahtuman hallinnossa. Helsinki Priden suurin haaste on, että markkinointitoimille ei ole resursseja: rahaa, aikaa eikä sitoutuneita vapaaehtoisia. Toinen keskeinen päätelmä on se, ettei tapahtumaa järjestetä HLBT-matkailijoille; lähes mitään markkinointia ei kohdisteta suoraan tälle ryhmälle. Helsinki Pride kyllä näkee matkailun tärkeimpänä kehityskohteena ja haluaisi kehittää tapahtumaa kansainvälisempään suuntaan. Tulevaisuudessa yhteistyö Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimiston kanssa tulee olemaan Helsinki Pridelle tärkeä haaste ja mahdollisuus, mikäli se haluaa houkutella matkailijoita osallistumaan tapahtumaan. Tapahtuma tulee tarvitsemaan matkailualalta etenkin markkinointi- ja asiantuntija-apua.
Tämä opinnäytetyö on tehty Helsingin kaupungin matkailu- & kongressitoimistolle. Opinnäytetyö tutkii Helsinki Pride –tapahtumaa homomatkailun näkökulmasta. Helsinki Pride on suurin Suomessa järjestettävä LHBT-tapahtuma. Tapahtuma järjestetään joka kesä. Vuoden 2011 viikon mittainen Helsinki Pride -tapahtuma keräsi yhteensä 30 000 osallistujaa. Näkyvin osa tapahtumaa ovat Gay Pride -paraati ja Puistojuhla. Helsinki Pride on ihmisoikeusjärjestö Helsingin seudun Seta ry:n (Seksuaalinen tasavertaisuus) järjestämä. Vuoden 2011 tapahtumassa kaikki työntekijät olivat vapaaehtoisia. Tämän tutkimuksen aiheena oli tutkia kuinka Helsinki Pride voisi tehdä tapahtumaa tunnetummaksi ja siten houkutella enemmän sponsoreita/yhteistyökumppaneita sekä matkailijoita osallistumaan tapahtumaan. Toinen tärkeä tutkimustavoite oli selvittää kuinka Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimisto ja Helsinki Pride voisivat kehittää yhteistyötään.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimisto sekä Helsinki Pride-tapahtuma. LHBT-turismi ilmiönä sekä LHBT-yhteisö asiakaskuntana määritellään ja kuvaillaan. Markkinoinnin teoriat ovat tärkeä osa tutkimusta, etenkin LHBT- ja tapahtumamarkkinointi. Tapahtumamarkkinoinnin osalta etenkin teoriat sponsoroinnista ja yhteistyöstä, sidosryhmistä tunnettavuudesta sekä suhdetoiminnasta ovat nostettu esiin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on tietoa myös Gay Pride-tapahtumista sekä Helsinki Pride-tapahtumasta.
Tutkimus on laadullinen ja tutkimusstrategiana on käytetty syvähaastatteluja. Tekstuaalinen data analysoitiin sisällönanalyysilla, jonka pohjalta päätelmät tehtiin. Tutkija on antanut kehitysehdotuksiaan sisällönanalyysin sekä luettujen teorioiden pohjalta. Syvähaastatteluja tehtiin neljä: toiminnanjohtaja Anne-Mari Seppola (Helsinki Pride), viestintäkoordinaattori Miia Karjalainen (Helsinki Pride),yhteistyö-koordinaattori Kaija Rossi (Helsinki Pride) ja markkinoinnin suunnittelija Jenny Taipale (Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimisto).
Sisällönanalyysissa nousi esiin kolme teemaa: tapahtumamarkkinointi, tapahtuman hallinto sekä tulevaisuus. Keskeinen johtopäätös oli, että tapahtuman markkinointi kärsii puutteista tapahtuman hallinnossa. Helsinki Priden suurin haaste on, että markkinointitoimille ei ole resursseja: rahaa, aikaa eikä sitoutuneita vapaaehtoisia. Toinen keskeinen päätelmä on se, ettei tapahtumaa järjestetä HLBT-matkailijoille; lähes mitään markkinointia ei kohdisteta suoraan tälle ryhmälle. Helsinki Pride kyllä näkee matkailun tärkeimpänä kehityskohteena ja haluaisi kehittää tapahtumaa kansainvälisempään suuntaan. Tulevaisuudessa yhteistyö Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimiston kanssa tulee olemaan Helsinki Pridelle tärkeä haaste ja mahdollisuus, mikäli se haluaa houkutella matkailijoita osallistumaan tapahtumaan. Tapahtuma tulee tarvitsemaan matkailualalta etenkin markkinointi- ja asiantuntija-apua.