Pohjoissuomalaisen hotellin työntekijöiden käsityksiä hotellista
Nurmela, Petri (2011)
Nurmela, Petri
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201161365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201161365
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on sisäinen imagoselvitys pohjoissuomalaiselle hotellille ja sen yhteydessä sijaitsevalle ravintolalle. Toimeksiantajani on kyseinen hotelli, joka halusi pysyä opinnäytetyössäni nimettömänä. Työssäni käsittelen hotellin ja ravintolan työntekijöiden käsitystä työpaikkansa imagosta sekä maineesta. Käsittelen sekä työntekijöiden käsitystä yrityksen ulkoisesta imagosta, että yrityksen imagoa työntekijöiden kesken. Haluan myös selvittää, millainen yritys on työpaikkana.
Opinnäytetyössäni on kaksi osiota. Teoriaosuus painottuu imagon, brändin, maineen sekä profiilin teoriaan, sekä niiden rakentumiseen. Käsittelen teoriaosuudessa edellä mainittuja termejä, sekä pyrin selostamaan käsitteet kansankielelle. Tutkimuksellisessa osiossa teen yrityksen työntekijöille kyselyn, jossa selvitän työntekijöiden käsitystä yrityksensä antamasta kokonaiskuvasta. Tutkimuksen tuotoksena on yhteenveto yrityksen omasta imagokäsityksestä. Samaan aikaan työni kanssa valmistuu vastaava selvitys yrityksen ulkoisesta imagosta. Tavoitteenani on saada yritykselle mahdollisimman todenmukainen ja tarkka kuva yrityksen omasta imagokäsityksestä, jotta yritys voisi parhaassa tapauksessa kehittää toimintaansa haluamaansa suuntaan. Tuloksista yhteenveto on työssäni liitteenä. Yrityksen imagon selvityksestä kävi ilmi, että työntekijät uskovat asiakkaiden näkevän konsernin laadukkaana, viihtyisänä ja ainutlaatuisena hotellina, jossa on laadukas, kodikas ja korkeatasoinen ravintola, joiden kummankin laadusta ollaan valmiita maksamaan. Parannettavaa konsernilla on eniten yhteishengessä, työhyvinvoinnissa ja tiedonku-lussa konsernin sisällä.
Opinnäytetyössäni on kaksi osiota. Teoriaosuus painottuu imagon, brändin, maineen sekä profiilin teoriaan, sekä niiden rakentumiseen. Käsittelen teoriaosuudessa edellä mainittuja termejä, sekä pyrin selostamaan käsitteet kansankielelle. Tutkimuksellisessa osiossa teen yrityksen työntekijöille kyselyn, jossa selvitän työntekijöiden käsitystä yrityksensä antamasta kokonaiskuvasta. Tutkimuksen tuotoksena on yhteenveto yrityksen omasta imagokäsityksestä. Samaan aikaan työni kanssa valmistuu vastaava selvitys yrityksen ulkoisesta imagosta. Tavoitteenani on saada yritykselle mahdollisimman todenmukainen ja tarkka kuva yrityksen omasta imagokäsityksestä, jotta yritys voisi parhaassa tapauksessa kehittää toimintaansa haluamaansa suuntaan. Tuloksista yhteenveto on työssäni liitteenä. Yrityksen imagon selvityksestä kävi ilmi, että työntekijät uskovat asiakkaiden näkevän konsernin laadukkaana, viihtyisänä ja ainutlaatuisena hotellina, jossa on laadukas, kodikas ja korkeatasoinen ravintola, joiden kummankin laadusta ollaan valmiita maksamaan. Parannettavaa konsernilla on eniten yhteishengessä, työhyvinvoinnissa ja tiedonku-lussa konsernin sisällä.