SnowActive & NatureActive Wellbeing : Strategiset askeleet Kuusamo Lapland alueen hyvinvointimatkailuun
Koskenkorva, Ulla (2011)
Koskenkorva, Ulla
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122719188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122719188
Tiivistelmä
Tutkimuksella selvitettiin myöhemmin laadittavaa hyvinvointimatkailustrategiaa varten matkailu- ja kauneudenhoitoalan yrittäjien sekä muiden valittujen tahojen mielikuvat ja mielipiteet hyvinvointimatkailusta ja teeman tuotteiden kehittämisestä Kuusamo Lapland yhteistyöalueella. Tutkimuksen taustaorganisaatioina ovat Kuusamo Lapland kansainvälisyyshanke ja Ruka-Kuusamo Matkailuyhdistys.
Opinnäytetyön tutkimusongelma pureutui kysymykseen, onko alueella ylipäätään halukkuutta, potentiaalia, valmiita tuotteita, tuotemoduuleja ja tahtoa tuotteistaa hyvinvointipalveluja yhteistyössä yli toimialarajojen. Alaongelmana oli selvittää pitävätkö seuraavat hypoteesit paikkansa: 1) hyvinvointimatkailutuotteita pidetään edelleen kylpylässä ja hyvinvointikeskuksessa tarjottavina tuotteina, eikä asiakkaille tarjota alueen luontoon ja kulttuuriin liittyviä aktiviteetteja teeman tuotteina, 2) tuotteeseen tärkeänä osana kuuluvan hemmottelunautinnon tarjoavien yrittäjien palveluajat täyttyvät paikallisten asiakkaiden varauksista, eivätkä kylpylän ulkopuolella asuvat saa aikoja, 3) alueen yrittäjillä on runsaasti tuotetarjontaa, jotka joko sellaisenaan tai pienin muutoksin soveltuvat hyvinvointimatkailutuotteiksi ja 4) yli toimialojen menevää yhteistyötä ei tällä hetkellä juurikaan ole.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on Matkailun edistämiskeskuksen hyvinvointimatkailun päätuoteteemaan perustuva valtakunnallinen tuotekehitysohjelma ja valtakunnallinen, maakunnalliset ja alueelliset matkailu-strategiat hyvinvointimatkailun näkökulmasta. Vastauksia tutkimusongelmaan saatiin kyselytutkimuksella, joka toteutettiin kesän 2011 aikana sähköisenä web-kyselynä. Kyselyn tulokset ovat tutkimuksen primaariaineistoa. Kyselyn tulokset ja eri tason matkailustrategioiden tuotteistamisen linjaukset yhdistettiin ja laadittiin toimenpide-ehdotukset tilaajaorganisaatioille jatkotoimenpiteiksi. Kyselyyn vastasi 103 eri toimialojen edustajaa vastausprosentin olleessa 33 prosenttia. Kyselyn tulokset käsiteltiin SPSS-ohjelmalla, josta data siirrettiin Excel-ohjelmaan, jolla kuviot muokattiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vastaajilla on selkeä mielikuva hyvinvointimatkailusta ja teeman tuotteiden kehittämisen tärkeydestä Kuusamo Lapland alueella. Luonto, luonnon rauha ja hiljaisuus koettiin tärkeimmäksi hyvinvoinnin lähteeksi ja hiljaisuuden retriittejä haluttiin kehittää. Tuotekehitysideoita esitettiin runsaasti. Yh-teismarkkinointiin ja näkyvyyteen haluttiin panostaa tulevaisuudessa lisää. Noin neljännes pääsääntöisesti muilla kuin matkailualalla toimivien yritysten vastaajista oli sitä mieltä, etteivät matkailijat tunne riittävästi yrityksen toi-mintaa ja joka kolmas vastaaja halusi kasvattaa asiakasmääriä tarjoamalla palvelujaan aktiivisemmin matkailuyritysten kanssa. Kuusamo Lapland alueella on halukkuutta hyvinvointimatkailun kehittämiseen, tuotteistamiskoulu-tukseen ja yhteistyöhön yli toimialarajojen.
Opinnäytetyön tutkimusongelma pureutui kysymykseen, onko alueella ylipäätään halukkuutta, potentiaalia, valmiita tuotteita, tuotemoduuleja ja tahtoa tuotteistaa hyvinvointipalveluja yhteistyössä yli toimialarajojen. Alaongelmana oli selvittää pitävätkö seuraavat hypoteesit paikkansa: 1) hyvinvointimatkailutuotteita pidetään edelleen kylpylässä ja hyvinvointikeskuksessa tarjottavina tuotteina, eikä asiakkaille tarjota alueen luontoon ja kulttuuriin liittyviä aktiviteetteja teeman tuotteina, 2) tuotteeseen tärkeänä osana kuuluvan hemmottelunautinnon tarjoavien yrittäjien palveluajat täyttyvät paikallisten asiakkaiden varauksista, eivätkä kylpylän ulkopuolella asuvat saa aikoja, 3) alueen yrittäjillä on runsaasti tuotetarjontaa, jotka joko sellaisenaan tai pienin muutoksin soveltuvat hyvinvointimatkailutuotteiksi ja 4) yli toimialojen menevää yhteistyötä ei tällä hetkellä juurikaan ole.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on Matkailun edistämiskeskuksen hyvinvointimatkailun päätuoteteemaan perustuva valtakunnallinen tuotekehitysohjelma ja valtakunnallinen, maakunnalliset ja alueelliset matkailu-strategiat hyvinvointimatkailun näkökulmasta. Vastauksia tutkimusongelmaan saatiin kyselytutkimuksella, joka toteutettiin kesän 2011 aikana sähköisenä web-kyselynä. Kyselyn tulokset ovat tutkimuksen primaariaineistoa. Kyselyn tulokset ja eri tason matkailustrategioiden tuotteistamisen linjaukset yhdistettiin ja laadittiin toimenpide-ehdotukset tilaajaorganisaatioille jatkotoimenpiteiksi. Kyselyyn vastasi 103 eri toimialojen edustajaa vastausprosentin olleessa 33 prosenttia. Kyselyn tulokset käsiteltiin SPSS-ohjelmalla, josta data siirrettiin Excel-ohjelmaan, jolla kuviot muokattiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vastaajilla on selkeä mielikuva hyvinvointimatkailusta ja teeman tuotteiden kehittämisen tärkeydestä Kuusamo Lapland alueella. Luonto, luonnon rauha ja hiljaisuus koettiin tärkeimmäksi hyvinvoinnin lähteeksi ja hiljaisuuden retriittejä haluttiin kehittää. Tuotekehitysideoita esitettiin runsaasti. Yh-teismarkkinointiin ja näkyvyyteen haluttiin panostaa tulevaisuudessa lisää. Noin neljännes pääsääntöisesti muilla kuin matkailualalla toimivien yritysten vastaajista oli sitä mieltä, etteivät matkailijat tunne riittävästi yrityksen toi-mintaa ja joka kolmas vastaaja halusi kasvattaa asiakasmääriä tarjoamalla palvelujaan aktiivisemmin matkailuyritysten kanssa. Kuusamo Lapland alueella on halukkuutta hyvinvointimatkailun kehittämiseen, tuotteistamiskoulu-tukseen ja yhteistyöhön yli toimialarajojen.