Brändin tunnettuuden kehittäminen sosiaalisen median avulla
Kervinen, Siiri (2021)
Kervinen, Siiri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102112227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102112227
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten sosiaalinen media vaikuttaa brändin tunnettuuteen. Lisäksi haluttiin selvittää mitkä toimet sosiaalisessa mediassa koetaan tehokkaimmiksi brändin tunnettuuden lisäämisen keinoiksi.
Työn ensimmäisessä teorialuvussa käsiteltiin brändiä käsitteenä, sen rakentamista ja tunnettuutta. Toisessa teorialuvussa aiheena oli markkinointi sosiaalisessa mediassa, sosiaalisen median kanavat, sisällöntuotanto sekä sosiaalisen median strategia.
Tutkimusosuudessa hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusta ja se toteutettiin teemahaastatteluilla. Tutkimuksessa haastateltiin neljän eri yrityksen edustajaa.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että sosiaalinen media vaikuttaa merkittävästi brändin tunnettuuden rakentamiseen. Sosiaalinen media on välttämätön työkalu yritykselle ja se on monella yrityksellä ensisijainen markkinointitapa. Osallistava, vuorovaikutteinen, aktiivinen ja kohderyhmää kiinnostava sisältö sitouttaa seuraajia ja asiakkaita sekä tuo brändin positiivisen valoon yleisön silmissä.
Työn ensimmäisessä teorialuvussa käsiteltiin brändiä käsitteenä, sen rakentamista ja tunnettuutta. Toisessa teorialuvussa aiheena oli markkinointi sosiaalisessa mediassa, sosiaalisen median kanavat, sisällöntuotanto sekä sosiaalisen median strategia.
Tutkimusosuudessa hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusta ja se toteutettiin teemahaastatteluilla. Tutkimuksessa haastateltiin neljän eri yrityksen edustajaa.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että sosiaalinen media vaikuttaa merkittävästi brändin tunnettuuden rakentamiseen. Sosiaalinen media on välttämätön työkalu yritykselle ja se on monella yrityksellä ensisijainen markkinointitapa. Osallistava, vuorovaikutteinen, aktiivinen ja kohderyhmää kiinnostava sisältö sitouttaa seuraajia ja asiakkaita sekä tuo brändin positiivisen valoon yleisön silmissä.