Päivähoidon asiakasraati : Tilaaja-tuottaja-malliin soveltuvan arvioitityökalun kehittäminen
Pylvänen, Riitta (2009)
Pylvänen, Riitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906153961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906153961
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli löytää yleistettävä malli asiakasraadin perustamiseen julkishallinnossa sekä selvittää käytännöt, joilla mallia voidaan hyödyntää arviointimenetelmänä.
Uusi julkisjohtaminen (NPM) on tuonut mukanaan palvelurakenneuudistuksen. Jyväskylän
varhaiskasvatuspalveluissa ollaan siirtymässä tilaaja-tuottaja-malliseen toimintatapaan. Tässä toimintatavassa korostuu entistä enemmän laadun arviointi asiakkaan näkökulmasta. Asiakasnäkökulman esille saamiseksi on löydettävä uusia menetelmiä laadun arviointiin.
Opinnäytetyön tavoitteeksi asetettiin asiakaslähtöisen arviointimenetelmän kehittäminen.
Työssä kuvataan asiakasraadin perustaminen ja ne keskeiset asiat, jotka on syytä ottaa huomioon raatia perustettaessa ja sen toimintaa johdettaessa. Kehittämistyössä kokeiltiin asiakasraadin toimintaa ja arvioitiin sen käyttömahdollisuuksia julkisen hallinnon arviointimenetelmänä tilaajan näkökulmasta.
Kehittämistyötä tehtiin toimintatutkimuksen menetelmin. Asiakasraati käynnistettiin huhtikuussa 2008. Aineistona käytettiin asiakasraadin muistioita, puheenjohtajan pitämää päiväkirjaa sekä vanhempien raadille lähettämiä sähköpostiviestejä.
Työssä löydettiin kymmenen keskeistä seikkaa, jotka on syytä ottaa huomioon asiakasraatia perustettaessa. Raati todettiin hyväksi arviointi välineeksi kehittämistyön ja johtoryhmätyöskentelyn näkökulmasta. Raadin jäsenistä kehittyi toiminnan myötä hyviä asiakasnäkökulman edustajia, jolla on keskimääräistä syvällisempää asiantuntijuutta varhaiskasvatuksesta. Kuitenkin toiminnan yhteys poliittiseen päätäntään, jolla on varsinainen tilaajan rooli, on vielä ontuva. Tämä asettaa edelleen haasteita asiakasraatitoiminnan hyödyntämiselle.
Opinnäytetyönä on kehitetty asiakasalähtöinen arviointityökalu, joka on sovellettavissa muissakin julkisen sektorin toiminnoissa. Työ on ajankohtainen näinä palvelurakenneuudistuksen aikoina, jolloin juuri tämäntyyppisiä uusia asiakaslähtöisiä arviointimenetelmiä pitäisi pystyä löytämään.
Uusi julkisjohtaminen (NPM) on tuonut mukanaan palvelurakenneuudistuksen. Jyväskylän
varhaiskasvatuspalveluissa ollaan siirtymässä tilaaja-tuottaja-malliseen toimintatapaan. Tässä toimintatavassa korostuu entistä enemmän laadun arviointi asiakkaan näkökulmasta. Asiakasnäkökulman esille saamiseksi on löydettävä uusia menetelmiä laadun arviointiin.
Opinnäytetyön tavoitteeksi asetettiin asiakaslähtöisen arviointimenetelmän kehittäminen.
Työssä kuvataan asiakasraadin perustaminen ja ne keskeiset asiat, jotka on syytä ottaa huomioon raatia perustettaessa ja sen toimintaa johdettaessa. Kehittämistyössä kokeiltiin asiakasraadin toimintaa ja arvioitiin sen käyttömahdollisuuksia julkisen hallinnon arviointimenetelmänä tilaajan näkökulmasta.
Kehittämistyötä tehtiin toimintatutkimuksen menetelmin. Asiakasraati käynnistettiin huhtikuussa 2008. Aineistona käytettiin asiakasraadin muistioita, puheenjohtajan pitämää päiväkirjaa sekä vanhempien raadille lähettämiä sähköpostiviestejä.
Työssä löydettiin kymmenen keskeistä seikkaa, jotka on syytä ottaa huomioon asiakasraatia perustettaessa. Raati todettiin hyväksi arviointi välineeksi kehittämistyön ja johtoryhmätyöskentelyn näkökulmasta. Raadin jäsenistä kehittyi toiminnan myötä hyviä asiakasnäkökulman edustajia, jolla on keskimääräistä syvällisempää asiantuntijuutta varhaiskasvatuksesta. Kuitenkin toiminnan yhteys poliittiseen päätäntään, jolla on varsinainen tilaajan rooli, on vielä ontuva. Tämä asettaa edelleen haasteita asiakasraatitoiminnan hyödyntämiselle.
Opinnäytetyönä on kehitetty asiakasalähtöinen arviointityökalu, joka on sovellettavissa muissakin julkisen sektorin toiminnoissa. Työ on ajankohtainen näinä palvelurakenneuudistuksen aikoina, jolloin juuri tämäntyyppisiä uusia asiakaslähtöisiä arviointimenetelmiä pitäisi pystyä löytämään.