Yrityksen imago ja maine työntekijöiden näkökulmasta : case Eilakaisla Lahti Oy
Ruuska, Linda (2011)
Ruuska, Linda
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116702
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee imagoa ja mainetta erityisesti työntekijän näkökulmasta. Taistelu osaavasta työvoimasta kiristyy jatkuvasti ja tämän vuoksi yritysten on osattava erottautua muiden samankaltaisten yritysten joukosta. Työnhakijat osaavat olla kriittisiä tulevan työnantajansa suhteen ja yrityksen maineella on suuri osuus työpaikan valinnassa.
Tämän työn tavoitteena on selvittää mitä maine ja imago ovat työntekijän näkökulman mukaan. Empiirisen osion tavoitteena on selvittää henkilöstövuokrausyritys Eilakaisla Lahti Oy:n mainetta ja imagoa sen työntekijöiden näkökulmasta ja tuoda tutkimustulosten perusteella esille kehitysehdotuksia Eilakaisla Lahti Oy:n maineen parantamiseksi.
Teoriaosuudessa käydään läpi imagoa ja mainetta sekä niiden alakäsitteitä brandia, identiteettiä sekä työnantajakuvaa. Teoriaosuuden lopussa käsitellään imagoa ja mainetta työntekijöiden näkökulmasta.
Empiirisessä osassa käsitellään ensin henkilöstövuokrausyrityksiä yleensä ja niiden mainetta yksityiskohtaisemmin, jotta ymmärrettäisiin paremmin Eilakaisla Lahden maineen alkukohtia. Empiirisessä osassa tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä, joka lähetettiin Eilakaisla Lahdessa kyselyn toteuttamisen hetkellä työskennelleille, sekä yrityksen perustamisesta lähtien työskennelleille.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Eilakaisla Lahti Oy:n maine näyttää hyvältä verrattuna muihin henkilöstövuokrausyrityksiin yleensä. Tutkimuksesta selvisi, että Eilakaisla Lahti Oy:n työnantajamaine on yleisesti ottaen hyvä. Kehittämistarpeita oli kuitenkin mm. työntekijöiden tunteessa kuulua työyhteisöön ja kotisivujen sekä logon visuaalisessa houkuttelevuudessa.
Tämän työn tavoitteena on selvittää mitä maine ja imago ovat työntekijän näkökulman mukaan. Empiirisen osion tavoitteena on selvittää henkilöstövuokrausyritys Eilakaisla Lahti Oy:n mainetta ja imagoa sen työntekijöiden näkökulmasta ja tuoda tutkimustulosten perusteella esille kehitysehdotuksia Eilakaisla Lahti Oy:n maineen parantamiseksi.
Teoriaosuudessa käydään läpi imagoa ja mainetta sekä niiden alakäsitteitä brandia, identiteettiä sekä työnantajakuvaa. Teoriaosuuden lopussa käsitellään imagoa ja mainetta työntekijöiden näkökulmasta.
Empiirisessä osassa käsitellään ensin henkilöstövuokrausyrityksiä yleensä ja niiden mainetta yksityiskohtaisemmin, jotta ymmärrettäisiin paremmin Eilakaisla Lahden maineen alkukohtia. Empiirisessä osassa tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä, joka lähetettiin Eilakaisla Lahdessa kyselyn toteuttamisen hetkellä työskennelleille, sekä yrityksen perustamisesta lähtien työskennelleille.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Eilakaisla Lahti Oy:n maine näyttää hyvältä verrattuna muihin henkilöstövuokrausyrityksiin yleensä. Tutkimuksesta selvisi, että Eilakaisla Lahti Oy:n työnantajamaine on yleisesti ottaen hyvä. Kehittämistarpeita oli kuitenkin mm. työntekijöiden tunteessa kuulua työyhteisöön ja kotisivujen sekä logon visuaalisessa houkuttelevuudessa.