Kohderyhmälaskurin kehitys : Case: DirektMedia121 Oy
Väisänen, Tuomas (2011)
Väisänen, Tuomas
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216952
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja toimi DirektMedia121 Oy. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mihin suuntaan vanhaa väestötietojärjestelmään pohjautuvaa kohderyhmälaskuria tulisi kehittää. Uusia ideoita haettiin DirektMedia121:n ja Soliditetin asiakkailta sekä Bisnode yhtiöiden työntekijöiltä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin lähettämällä valituille vastaajille kyselylomake sähköpostilla Digium – kyselytyökalun kautta. Kyselyt lähetettiin vuoden 2011 lokakuun alussa 420 vastaanottajalle. Vastauksia tuli yhteensä 52kpl. Kyselyn vastauksista saatiin selkeät taulukot Digiumin omalla analyysityökalulla, joista osa siirrettiin Exceliin ja osa suoraan Wordiin analysoitaviksi.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vanhaa laskuria käyttäneet eivät pitäneet laskuria yrityksen visuaalisenlinjan mukaisena, ohjeita täytyisi olla enemmän ja helpommin löydettävissä, eivätkä valikot ole havainnollistavia tai loogisessa järjestyksessä. Laskuri on kuitenkin helposti löydettävissä ja sen käytön aloittaminen on helppoa.
Uuteen laskuriin vastaajat halusivat helpon ja nopean käyttöliittymän. Sisältöön täytyisi saada lisättyä erilaisia tietolähteitä, joista poimintakriteereitä saataisiin lisää. Lisättävistä poimintakriteeristä eniten kannatusta saivat maksuhäiriömerkinnät ja DirektMedia121:n ennusteluokitukset. Toiminnallisuuteen uusina ominaisuuksina eniten kaivattiin päällekkäisten tietueiden poistoa omaa asiakasrekisteriä vasten sekä valmiita kohderyhmiä poimittavaksi. Uudelle laskurille olisi paljon potentiaalisia käyttäjiä, vastaajista melkein 80 % tarvitsee kohderyhmäpalveluita kuukausittain ja noin 50 % viikoittain.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin lähettämällä valituille vastaajille kyselylomake sähköpostilla Digium – kyselytyökalun kautta. Kyselyt lähetettiin vuoden 2011 lokakuun alussa 420 vastaanottajalle. Vastauksia tuli yhteensä 52kpl. Kyselyn vastauksista saatiin selkeät taulukot Digiumin omalla analyysityökalulla, joista osa siirrettiin Exceliin ja osa suoraan Wordiin analysoitaviksi.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vanhaa laskuria käyttäneet eivät pitäneet laskuria yrityksen visuaalisenlinjan mukaisena, ohjeita täytyisi olla enemmän ja helpommin löydettävissä, eivätkä valikot ole havainnollistavia tai loogisessa järjestyksessä. Laskuri on kuitenkin helposti löydettävissä ja sen käytön aloittaminen on helppoa.
Uuteen laskuriin vastaajat halusivat helpon ja nopean käyttöliittymän. Sisältöön täytyisi saada lisättyä erilaisia tietolähteitä, joista poimintakriteereitä saataisiin lisää. Lisättävistä poimintakriteeristä eniten kannatusta saivat maksuhäiriömerkinnät ja DirektMedia121:n ennusteluokitukset. Toiminnallisuuteen uusina ominaisuuksina eniten kaivattiin päällekkäisten tietueiden poistoa omaa asiakasrekisteriä vasten sekä valmiita kohderyhmiä poimittavaksi. Uudelle laskurille olisi paljon potentiaalisia käyttäjiä, vastaajista melkein 80 % tarvitsee kohderyhmäpalveluita kuukausittain ja noin 50 % viikoittain.