Osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittäminen : Näkökulmia myynninedistysalan osaamispääoman kehittämiseen koulutuksen avulla
Nejlik, Miia (2011)
Nejlik, Miia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116841
Tiivistelmä
Myynninedistämisen merkitystä ja arvostusta omana ammattialana ei yhteiskunnallisesti ole vielä täysin tunnistettu. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa sekä tuoda esille näkökulmia koulutuksen avulla tapahtuvaan myynninedistysalan osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittämiseen.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen kehittämistutkimus. Lähtökohtana on työn ohessa tapahtuva aikuiskouluttautuminen. Tutkimus kartoitti teemahaastatteluin työnantajalähtöisiä henkilöstökoulutuksen tarpeita ja mahdollisuuksia, sekä esitteli työelämälähtöisen koulutuspoliittisen kehitysvision. Opinnäytetyö käsitteli koulutuksen, osaamispääoman ja alan arvostuksen kehittämisen mahdollisuuksia, kokemuksia ja näkemyksiä. Aineisto koostui myynninedistäjien, alan toimijoiden, sidosryhmien sekä asiantuntijaorganisaatioiden haastatteluista.
Myynninedistäminen ammattina on yksilötyötä sosiaalisissa konteksteissa sekä muuttuvissa toimintaympäristöissä. Myynninedistäjien osaamisessa korostui kokemuksen merkitys. Ammatti opitaan tekemällä. Koulutuksessa tulee huomioida toimintaympäristön ja asiakkaiden asettamat osaamistaitovaatimukset. Henkilöstökoulutuksen saralla tärkeitä ovat tietotekniset ratkaisut sekä työssä oppimisen roolin vahvistaminen. Koulutuspoliittisena ratkaisuna esille nousi näyttötutkinnon ja koulutuskokeilun mahdollisuus.
Osaaminen ja ammatillinen identiteetti on sidoksissa koulutukseen, organisaatiokohtaisiin ammatillisen kehittymisen mahdollisuuksiin sekä toimintaympäristöön. Koulutusjärjestelmän avulla alalle voidaan luoda imagoarvoa ja kehittää alan arvostusta sekä vahvistaa ammattiryhmän yhteenkuuluvuutta. Yritysyhteistyö, verkostoituminen ja osaamistarpeiden laaja-alainen kartoitus ovat avaimia myynninedistäjien ammatillisen pätevyyden kehittämisessä kohti arvostettua ammattiryhmää.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen kehittämistutkimus. Lähtökohtana on työn ohessa tapahtuva aikuiskouluttautuminen. Tutkimus kartoitti teemahaastatteluin työnantajalähtöisiä henkilöstökoulutuksen tarpeita ja mahdollisuuksia, sekä esitteli työelämälähtöisen koulutuspoliittisen kehitysvision. Opinnäytetyö käsitteli koulutuksen, osaamispääoman ja alan arvostuksen kehittämisen mahdollisuuksia, kokemuksia ja näkemyksiä. Aineisto koostui myynninedistäjien, alan toimijoiden, sidosryhmien sekä asiantuntijaorganisaatioiden haastatteluista.
Myynninedistäminen ammattina on yksilötyötä sosiaalisissa konteksteissa sekä muuttuvissa toimintaympäristöissä. Myynninedistäjien osaamisessa korostui kokemuksen merkitys. Ammatti opitaan tekemällä. Koulutuksessa tulee huomioida toimintaympäristön ja asiakkaiden asettamat osaamistaitovaatimukset. Henkilöstökoulutuksen saralla tärkeitä ovat tietotekniset ratkaisut sekä työssä oppimisen roolin vahvistaminen. Koulutuspoliittisena ratkaisuna esille nousi näyttötutkinnon ja koulutuskokeilun mahdollisuus.
Osaaminen ja ammatillinen identiteetti on sidoksissa koulutukseen, organisaatiokohtaisiin ammatillisen kehittymisen mahdollisuuksiin sekä toimintaympäristöön. Koulutusjärjestelmän avulla alalle voidaan luoda imagoarvoa ja kehittää alan arvostusta sekä vahvistaa ammattiryhmän yhteenkuuluvuutta. Yritysyhteistyö, verkostoituminen ja osaamistarpeiden laaja-alainen kartoitus ovat avaimia myynninedistäjien ammatillisen pätevyyden kehittämisessä kohti arvostettua ammattiryhmää.