Tutustumiskäynnit tukemassa kasvatuskumppanuutta päivähoidon aloituksessa : Naantalin varhaiskasvatushenkilöstön näkökulma
Nummila, Johanna; Nummila, Sanna (2011)
Nummila, Johanna
Nummila, Sanna
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916096
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatushenkilöstön näkemyksiä ja kokemuk-sia kasvatuskumppanuuden tutustumiskäynneistä Ruonan päiväkodissa ja Vuoropäiväkodissa. Tutustumiskäynnit ovat olleet tukemassa päivähoidon aloitusta ja kasvatuskumppanuuden muodostumista kahdessa naantalilaisessa päiväkodissa vuoden 2011 alusta lähtien.
Tutkimus selvittää, miten varhaiskasvatushenkilöstö kokee tutustumiskäyntien vaikuttavan lap-sen päivähoidon aloitukseen. Tutkimuksessa nousee esiin henkilöstön näkemykset tutustumis-käynneistä lapsen, vanhempien sekä henkilöstön omasta näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutet-tiin yhteistyössä Ruonan päiväkodin ja Vuoropäiväkodin kanssa.
Kotona tapahtuva tutustumiskäynti luo tulevalle varhaiskasvattajalle ainutlaatuisen tilaisuuden saada tietoa ja ymmärrystä lapsesta sekä lapselle ominaisesta tavasta toimia omassa kasvu-ympäristössään. Tutustumiskäynnin tavoitteena on tutustua lapseen. Varhaiskasvattajan luoma suhde kannattelee lasta ja helpottaa lapsen päivähoidon aloitusta.
Tutkimus on pääosin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus sisältää sekä laadullisia, että määrällisiä kysymyksiä. Määrällisten kysymysten avulla selvitettiin vastaajien taustamuuttu-jia. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla syksyn 2011 aikana. Tutkimukseen osallistui kuusitoista varhaiskasvatushenkilöstön jäsentä.
Tutkimustulosten mukaan kasvatuskumppanuuden tutustumiskäynnit koetaan lasten kannalta merkityksellisenä päivähoidon aloituksessa. Tutustumiskäynnit koettiin tukevan lapsen turvallis-ta siirtymistä kotoa päivähoitoon. Tutustumiskäynnit ovat olleet tukemassa päivähoidon aloitusta vasta vuoden 2011 alusta. Tutkimuksesta oli havaittavissa, että työmenetelmään suhtauduttiin osittain vielä varauksellisesti.
Tutkimus selvittää, miten varhaiskasvatushenkilöstö kokee tutustumiskäyntien vaikuttavan lap-sen päivähoidon aloitukseen. Tutkimuksessa nousee esiin henkilöstön näkemykset tutustumis-käynneistä lapsen, vanhempien sekä henkilöstön omasta näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutet-tiin yhteistyössä Ruonan päiväkodin ja Vuoropäiväkodin kanssa.
Kotona tapahtuva tutustumiskäynti luo tulevalle varhaiskasvattajalle ainutlaatuisen tilaisuuden saada tietoa ja ymmärrystä lapsesta sekä lapselle ominaisesta tavasta toimia omassa kasvu-ympäristössään. Tutustumiskäynnin tavoitteena on tutustua lapseen. Varhaiskasvattajan luoma suhde kannattelee lasta ja helpottaa lapsen päivähoidon aloitusta.
Tutkimus on pääosin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus sisältää sekä laadullisia, että määrällisiä kysymyksiä. Määrällisten kysymysten avulla selvitettiin vastaajien taustamuuttu-jia. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla syksyn 2011 aikana. Tutkimukseen osallistui kuusitoista varhaiskasvatushenkilöstön jäsentä.
Tutkimustulosten mukaan kasvatuskumppanuuden tutustumiskäynnit koetaan lasten kannalta merkityksellisenä päivähoidon aloituksessa. Tutustumiskäynnit koettiin tukevan lapsen turvallis-ta siirtymistä kotoa päivähoitoon. Tutustumiskäynnit ovat olleet tukemassa päivähoidon aloitusta vasta vuoden 2011 alusta. Tutkimuksesta oli havaittavissa, että työmenetelmään suhtauduttiin osittain vielä varauksellisesti.