Päiväkotien johtajuus johtamiskokonaisuuksien kehittyessä : Ylöjärven kaupunki
Kyllönen, Meiju (2021)
Kyllönen, Meiju
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101281668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101281668
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, millaiseksi Ylöjärven päiväkotien johtajat kokevat työtehtävänsä hallinnollisina johtajina ja onko heillä kehittämistarpeita työnkuvaansa liittyen. Lisäksi kartoitettiin, millaisia vaikutuksia laajemmat johtamiskokonaisuudet ovat tuoneet johtajan työhön. Työn avulla selvitettiin myös, miten johtajat kokevat voivansa vaikuttaa varhaiskasvatuksen päätöksentekoon ja suunnitteluun. Opinnäytetyön taustana on Ylöjärven varhaiskasvatuksessa toteutettu johtamisen toimintamallin ja johtajuuden kehittämisen hanke, joka on toteutunut vuosien 2016-2018 aikana.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusaineisto kerättiin sähköpostihaastattelun muodossa kesällä 2020. Haastattelu lähetettiin kaikille Ylöjärven päiväkotien johtajille (12 kpl), joista seitsemän vastasi haastatteluun. Opinnäytetyössä aineiston analysointitavaksi valikoitui teemoittelu, koska sen avulla aineisto saatiin käsiteltyä tutkimuskysymyksiä ajatellen kattavasti ja tarkasti.
Opinnäytetyön tulosten perusteella päiväkodin johtajien työtehtävissä tärkeimmiksi teemoiksi nousivat pedagogiseen johtamiseen, henkilöstöjohtamiseen, hallinnollisiin johtamistehtäviin sekä yhteistyöhön liittyvät työtehtävät. Vaikka johtajista osa koki haasteelliseksi määritellä tärkeimpiä työtehtäviä, mainittiin kaikissa vastauksissa kuitenkin jokin henkilöstöön liittyvä asia. Kehittämisideoissa eniten mainintoja sai apulaisjohtajamallin jatkokehittäminen. Tulosten mukaan hallinnollinen johtaminen on koettu myönteisenä asiana eikä negatiivisia asioita noussut esiin. Laajemmat johtamiskokonaisuudet ovat mahdollistaneet johtajille joustavamman henkilöstön osaamisen hyödyntämisen, mutta toisaalta aiheuttaneet haasteita ajankäytön jakamiseen eri toimintayksiköiden ja toimintojen välillä. Tulosten pohjalta havaittiin myös, että johtajat kokivat voivansa vaikuttaa riittävästi tämänhetkisillä menetelmillä varhaiskasvatuksen suunnitteluun ja päätöksentekoon. The aim of this Bachelor´s thesis was to find out how day-care centre directors in the City of Ylöjärvi experience their duties as administrative directors and whether they have needs for development related to their job description. In addition, it was sur-veyed how larger leadership entities had affected their work as directors. Moreover, with the help of the thesis it was clarified how directors experience their possibilities to influence the decision-making and planning of early childhood education. The background for the thesis is a development project of leadership operations model and leadership carried out in Ylöjärvi early childhood education between 2016 - 2018.
The thesis was conducted as a qualitative study. The research material was collected by email interviews in summer 2020. The interview was sent to all the 12 directors of Ylöjärvi day-care centres, and seven of them replied. The analysis method selected for the material was thematic analysis, as it enabled the material to be processed in a comprehensive and accurate manner considering the research questions.
Based on the results of the thesis, the most important themes in the duties of day-care centre directors were pedagogical leadership, human resource management, administrative management tasks and cooperation. Although some directors found it challenging to define the most important duties, all the answers had mentions of some matter related to personnel. Further development of assistant director model was mentioned most often as a development idea. According to the results, administrative management has been experienced as a positive direction for leadership. More extensive leadership entities have enabled the directors to utilize the competence of the personnel more flexibly but on the other hand, they have set challenges for dividing the use of time between different functional units and functions. Furthermore, based on the results it was discovered that the directors felt that they could sufficiently influence the decision-making and planning of early childhood education with current methods.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusaineisto kerättiin sähköpostihaastattelun muodossa kesällä 2020. Haastattelu lähetettiin kaikille Ylöjärven päiväkotien johtajille (12 kpl), joista seitsemän vastasi haastatteluun. Opinnäytetyössä aineiston analysointitavaksi valikoitui teemoittelu, koska sen avulla aineisto saatiin käsiteltyä tutkimuskysymyksiä ajatellen kattavasti ja tarkasti.
Opinnäytetyön tulosten perusteella päiväkodin johtajien työtehtävissä tärkeimmiksi teemoiksi nousivat pedagogiseen johtamiseen, henkilöstöjohtamiseen, hallinnollisiin johtamistehtäviin sekä yhteistyöhön liittyvät työtehtävät. Vaikka johtajista osa koki haasteelliseksi määritellä tärkeimpiä työtehtäviä, mainittiin kaikissa vastauksissa kuitenkin jokin henkilöstöön liittyvä asia. Kehittämisideoissa eniten mainintoja sai apulaisjohtajamallin jatkokehittäminen. Tulosten mukaan hallinnollinen johtaminen on koettu myönteisenä asiana eikä negatiivisia asioita noussut esiin. Laajemmat johtamiskokonaisuudet ovat mahdollistaneet johtajille joustavamman henkilöstön osaamisen hyödyntämisen, mutta toisaalta aiheuttaneet haasteita ajankäytön jakamiseen eri toimintayksiköiden ja toimintojen välillä. Tulosten pohjalta havaittiin myös, että johtajat kokivat voivansa vaikuttaa riittävästi tämänhetkisillä menetelmillä varhaiskasvatuksen suunnitteluun ja päätöksentekoon.
The thesis was conducted as a qualitative study. The research material was collected by email interviews in summer 2020. The interview was sent to all the 12 directors of Ylöjärvi day-care centres, and seven of them replied. The analysis method selected for the material was thematic analysis, as it enabled the material to be processed in a comprehensive and accurate manner considering the research questions.
Based on the results of the thesis, the most important themes in the duties of day-care centre directors were pedagogical leadership, human resource management, administrative management tasks and cooperation. Although some directors found it challenging to define the most important duties, all the answers had mentions of some matter related to personnel. Further development of assistant director model was mentioned most often as a development idea. According to the results, administrative management has been experienced as a positive direction for leadership. More extensive leadership entities have enabled the directors to utilize the competence of the personnel more flexibly but on the other hand, they have set challenges for dividing the use of time between different functional units and functions. Furthermore, based on the results it was discovered that the directors felt that they could sufficiently influence the decision-making and planning of early childhood education with current methods.