Tasapainoakseleiden tutkimus ja vertailu
Cusell, Henry (2020)
Cusell, Henry
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101051019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101051019
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä analysoitiin vaurioituneita tasapainoakseleita ja määritettiin vertailuosuutta varten erityistä huomiota vaativat tekijät. Vaurioanalyysin pohjalta määritettiin myös järjestelmässä vaikuttavien kulumismekanismien merkitys ja vaikutukset.
Uuden- ja vanhanmallisten tasapainoakseleiden syvällinen vertailu tehtiin havaittujen ja mitattujen komponenttien muutosten perusteella. Tasapainoakseleissa todettuja muutoksia verrattiin analyyttisesti vaurioanalyysissa määritettyihin kulumismekanismeihin. Erityisesti syvennyttiin laakerointien pinnoitteiden muutoksiin ja niiden merkitykseen neulalaakerivaurion ehkäisemisessä.
Lopuksi analysoitiin saatuja tuloksia ja johtopäätöksiä sekä arvioitiin autovalmistajan toimenpiteitä laakerivaurion ehkäisemiseksi. Lopputuleman perusteella voitiin todeta, että DLC-pinnoite on parantanut laakeripinnan kestävyyttä niin huomattavasti, että järjestelmässä vaikuttaneiden kulumismekanismien voidaan todeta vähentyvän kestävyyden kannalta merkittävällä tavalla.
Uuden- ja vanhanmallisten tasapainoakseleiden syvällinen vertailu tehtiin havaittujen ja mitattujen komponenttien muutosten perusteella. Tasapainoakseleissa todettuja muutoksia verrattiin analyyttisesti vaurioanalyysissa määritettyihin kulumismekanismeihin. Erityisesti syvennyttiin laakerointien pinnoitteiden muutoksiin ja niiden merkitykseen neulalaakerivaurion ehkäisemisessä.
Lopuksi analysoitiin saatuja tuloksia ja johtopäätöksiä sekä arvioitiin autovalmistajan toimenpiteitä laakerivaurion ehkäisemiseksi. Lopputuleman perusteella voitiin todeta, että DLC-pinnoite on parantanut laakeripinnan kestävyyttä niin huomattavasti, että järjestelmässä vaikuttaneiden kulumismekanismien voidaan todeta vähentyvän kestävyyden kannalta merkittävällä tavalla.