Ystäväpiiri-ryhmänohjaaminen vapaaehtoistyöntekijöiden näkökulmasta
Vähätalo, Päivi; Salonen, Mirva (2011)
Vähätalo, Päivi
Salonen, Mirva
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215014
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Salonen Mirva & Vähätalo Päivi. Ystäväpiiri-ryhmänohjaaminen vapaaehtoistyöntekijöiden näkökulmasta. Helsinki, syksy 2011, 61 sivua, 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Ystäväpiiri-koulutukseen osallistuvien vapaaehtoisten ryhmänohjaajien kokemuksia. Vapaaehtoiset ryhmänohjaajat tavoittelivat erilaisia taitoja ohjata ikäihmisten ryhmiä Ystäväpiiri- toiminnassa. Tarkoituksenamme oli selvittää, miten Ystäväpiiri-koulutukseen osallistuvat vapaaehtoiset kokivat koulutuksen, ja minkälaisia kehittämisehdotuksia heillä on Ystäväpiiri-koulutusta ajatellen. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Vanhustyön keskusliiton kanssa. Vapaaehtoiset ryhmänohjaajat olivat Suomen Punaisen Ristin jäseniä.
Tutkimusongelmaan etsittiin vastauksia haastattelujen kautta, jotka toteutettiin keväällä 2011. Haastattelimme viittä naista, 22–70-vuotiasta. Haastattelut tehtiin Helsingissä SPR:n Hertan toimipisteessä. Tutkimus oli laadullinen ja tutkimusmetodina käytettiin teemahaastattelua. Teemat olivat vapaaehtoistoiminta, Ystäväpiiri-toiminta- ja koulutus sekä vertaistuki.
Ystäväpiiri-koulutukseen lähteneet vapaaehtoiset mainitsivat tärkeimmäksi motivaatioksi toimintaan mukaan lähtemiseksi auttamisen halun. Huoli yhteiskunnassamme elävistä yksinäisistä ikäihmisistä oli motivoiva tekijä. Oman ajan antaminen toiselle oli tärkeimpiä vapaaehtoistoimintaan hakeutumisen syitä. Ystäväpiiri-koulutuksesta ja ryhmänohjauksesta vapaaehtoiset kokivat itse saaneensa iloa ja virkistystä sekä uusia kontakteja ikäihmisten kanssa. Ystäväpiiri-koulutuksen kehittämiseen tuli haastateltavilta tärkeitä ehdotuksia. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että Ystäväpiiri-koulutus koettiin erittäin hyvänä ja tarpeellisena. Haastateltavat olivat kokeneet onnistumisen tunteita Ystäväpiiri-ryhmiä ohjatessaan sekä he olivat tuottaneet ikääntyneille yksinäisille iloa ja uusia kokemuksia.
Asiasanat: Ikääntyneet, ryhmät, ohjaus, vapaaehtoistyö, vertaistuki, voimaantuminen, yksinäisyys, Ystäväpiiri-toiminta, koulutus, arviointi
Salonen Mirva & Vähätalo Päivi. Ystäväpiiri-ryhmänohjaaminen vapaaehtoistyöntekijöiden näkökulmasta. Helsinki, syksy 2011, 61 sivua, 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Ystäväpiiri-koulutukseen osallistuvien vapaaehtoisten ryhmänohjaajien kokemuksia. Vapaaehtoiset ryhmänohjaajat tavoittelivat erilaisia taitoja ohjata ikäihmisten ryhmiä Ystäväpiiri- toiminnassa. Tarkoituksenamme oli selvittää, miten Ystäväpiiri-koulutukseen osallistuvat vapaaehtoiset kokivat koulutuksen, ja minkälaisia kehittämisehdotuksia heillä on Ystäväpiiri-koulutusta ajatellen. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Vanhustyön keskusliiton kanssa. Vapaaehtoiset ryhmänohjaajat olivat Suomen Punaisen Ristin jäseniä.
Tutkimusongelmaan etsittiin vastauksia haastattelujen kautta, jotka toteutettiin keväällä 2011. Haastattelimme viittä naista, 22–70-vuotiasta. Haastattelut tehtiin Helsingissä SPR:n Hertan toimipisteessä. Tutkimus oli laadullinen ja tutkimusmetodina käytettiin teemahaastattelua. Teemat olivat vapaaehtoistoiminta, Ystäväpiiri-toiminta- ja koulutus sekä vertaistuki.
Ystäväpiiri-koulutukseen lähteneet vapaaehtoiset mainitsivat tärkeimmäksi motivaatioksi toimintaan mukaan lähtemiseksi auttamisen halun. Huoli yhteiskunnassamme elävistä yksinäisistä ikäihmisistä oli motivoiva tekijä. Oman ajan antaminen toiselle oli tärkeimpiä vapaaehtoistoimintaan hakeutumisen syitä. Ystäväpiiri-koulutuksesta ja ryhmänohjauksesta vapaaehtoiset kokivat itse saaneensa iloa ja virkistystä sekä uusia kontakteja ikäihmisten kanssa. Ystäväpiiri-koulutuksen kehittämiseen tuli haastateltavilta tärkeitä ehdotuksia. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että Ystäväpiiri-koulutus koettiin erittäin hyvänä ja tarpeellisena. Haastateltavat olivat kokeneet onnistumisen tunteita Ystäväpiiri-ryhmiä ohjatessaan sekä he olivat tuottaneet ikääntyneille yksinäisille iloa ja uusia kokemuksia.
Asiasanat: Ikääntyneet, ryhmät, ohjaus, vapaaehtoistyö, vertaistuki, voimaantuminen, yksinäisyys, Ystäväpiiri-toiminta, koulutus, arviointi