Katsomustietoisuus : prosessimallin avulla kohti katsomuksellisesti vastuullista varhaiskasvatusta
Nieminen, Jonna; Salminen, Annika (2020)
Nieminen, Jonna
Salminen, Annika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829584
Tiivistelmä
Kehittämisprojekti toteutettiin ydinryhmän asiantuntijatiimissä sekä neljässä Turun kunnallisessa päiväkodissa syksyn 2018 ja kesän 2020 välisenä aikana.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli varhaiskasvatuksen henkilöstön katsomustietoisen ajattelun kehittäminen sekä valmiuksien antaminen kehittämisprojektiin osallistuville ydinryhmän resurssiopettajille, jotka toteuttivat ja johtivat kehittämistyötä hankkeeseen osallistuvissa päiväkodeissa. Tavoitteena oli myös ottaa asiakasperheet mukaan varhaiskasvatuksen toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen sekä hyödyntää heidän kokemusasiantuntijuuttaan tiedon hankkimisessa.
Kehittämisprojektin tarve syntyi varhaiskasvatuksen tavoitteiden ja sisältöalueiden muutosten myötä sekä varhaiskasvatuksen kentällä tehdyistä havainnoista. Valtakunnallisiin varhaiskasvatuksen perusteisiin on kirjattu katsomuskasvatus varhaiskasvatuksen henkilöstön velvoittavaksi tehtäväksi.
Kehittämisprojektissa luotiin prosessimalli, jonka avulla kehitetään päiväkodin henkilökunnan osaamista katsomuskasvatuksen toteuttajina.
Menetelminä kehittämisprojektissa käytettiin osaamisen hallinnan perusprosessia, dialogia, vertaismentorointiryhmää, haastattelua, swot- analyysiä, kieli-, kulttuuri- katsomustyöpajaa sekä kehittämispäivää.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli varhaiskasvatuksen henkilöstön katsomustietoisen ajattelun kehittäminen sekä valmiuksien antaminen kehittämisprojektiin osallistuville ydinryhmän resurssiopettajille, jotka toteuttivat ja johtivat kehittämistyötä hankkeeseen osallistuvissa päiväkodeissa. Tavoitteena oli myös ottaa asiakasperheet mukaan varhaiskasvatuksen toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen sekä hyödyntää heidän kokemusasiantuntijuuttaan tiedon hankkimisessa.
Kehittämisprojektin tarve syntyi varhaiskasvatuksen tavoitteiden ja sisältöalueiden muutosten myötä sekä varhaiskasvatuksen kentällä tehdyistä havainnoista. Valtakunnallisiin varhaiskasvatuksen perusteisiin on kirjattu katsomuskasvatus varhaiskasvatuksen henkilöstön velvoittavaksi tehtäväksi.
Kehittämisprojektissa luotiin prosessimalli, jonka avulla kehitetään päiväkodin henkilökunnan osaamista katsomuskasvatuksen toteuttajina.
Menetelminä kehittämisprojektissa käytettiin osaamisen hallinnan perusprosessia, dialogia, vertaismentorointiryhmää, haastattelua, swot- analyysiä, kieli-, kulttuuri- katsomustyöpajaa sekä kehittämispäivää.