Vuokralla asuvien tyytyväisyys asuinoloihinsa: Selvitys Lakea Oy:n vuokratalojen asukkaiden asukastyytyväisyydestä
Koskinen, Sanna (2020)
Koskinen, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628740
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä asukastyytyväisyyskysely toimeksiantajaorganisaation, Lakea Oy:n, Seinäjoen vuokratalojen asukkaille. Yrityksen asiakkaita ovat asukkaat, joten työssä asiakas on asukas ja asiakastyytyväisyys on yhtä kuin asukastyytyväisyys.
Tutkimustyön tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajan, Lakea Oy:n Seinäjoen vuokratalojen asukkaiden asukastyytyväisyyttä. Kyselyn vastausten perusteella oli tarkoitus selvittää tyytyväisyyttä ja tyytymättömyyttä aiheuttavat asiat ja pohtia mahdollisia kehitystoimenpiteitä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselynä Microsoft Forms -ohjelmalla. Asukkaille lähetettiin tekstiviestillä linkki kyselyyn. Linkki kyselyyn lähetettiin noin 300 asukkaalle, ja vastauksia saatiin yhteensä 94, jolloin vastausprosentti oli noin 31,3 %.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin erilaisiin asuinhuoneiston vuokrasopimuksiin ja niiden määritelmiin sekä huoneiston määritelmään AHVL:n kautta (laki asuinhuoneistojen vuokrauksesta, L 31.3.1995/481). Teoreettinen viitekehys käsittelee myös asiakastyytyväisyyden tutkimista, asiakastyytyväisyyttä ja asiakaspalvelua, sekä niiden merkitystä yritystoiminnassa.
Asukastyytyväisyyskyselyssä selvisi monia mahdollisia kehittämiskohteita taloittain. Kyselyn avulla saatiin selvitettyä myös, mitkä asiat ovat jo tällä hetkellä hyvin ja mistä kannattaa pitää kiinni. Tyytymättömyyttä aiheuttaviin asioihin pohdittiin mahdollisia kehittämis- ja muutoskeinoja. Neljännestä luvusta on piilotettu liikesalaisuuksia sisältävät kohdat, joissa käsitellään asukastyytyväisyyskyselyn tuloksia ja kehittämiskeinoja.
Tutkimustyön tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajan, Lakea Oy:n Seinäjoen vuokratalojen asukkaiden asukastyytyväisyyttä. Kyselyn vastausten perusteella oli tarkoitus selvittää tyytyväisyyttä ja tyytymättömyyttä aiheuttavat asiat ja pohtia mahdollisia kehitystoimenpiteitä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselynä Microsoft Forms -ohjelmalla. Asukkaille lähetettiin tekstiviestillä linkki kyselyyn. Linkki kyselyyn lähetettiin noin 300 asukkaalle, ja vastauksia saatiin yhteensä 94, jolloin vastausprosentti oli noin 31,3 %.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin erilaisiin asuinhuoneiston vuokrasopimuksiin ja niiden määritelmiin sekä huoneiston määritelmään AHVL:n kautta (laki asuinhuoneistojen vuokrauksesta, L 31.3.1995/481). Teoreettinen viitekehys käsittelee myös asiakastyytyväisyyden tutkimista, asiakastyytyväisyyttä ja asiakaspalvelua, sekä niiden merkitystä yritystoiminnassa.
Asukastyytyväisyyskyselyssä selvisi monia mahdollisia kehittämiskohteita taloittain. Kyselyn avulla saatiin selvitettyä myös, mitkä asiat ovat jo tällä hetkellä hyvin ja mistä kannattaa pitää kiinni. Tyytymättömyyttä aiheuttaviin asioihin pohdittiin mahdollisia kehittämis- ja muutoskeinoja. Neljännestä luvusta on piilotettu liikesalaisuuksia sisältävät kohdat, joissa käsitellään asukastyytyväisyyskyselyn tuloksia ja kehittämiskeinoja.