Radio 957:n kuuntelijatutkimus : kanavamusiikin kuuntelijaprofiilit ikäryhmittäin
Kiili, Henna (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628710
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kuuntelijatutkimus kaupalliselle paikallisradiokanavalle Radio 957:lle, jonka toimipiste sijaitsee Tampereen Kehräsaaressa ja kuuluu Tampereen lisäksi Hämeenkyrössä, Kankaanpäässä ja Parkanossa. Kuuntelijatutkimus toteutettiin yhteistyössä Bauer Median kanssa, joka omistaa kyseisen radiokanavan.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Bauer Medialle, millaisia musiikin kuuntelijaprofiileja kanavan kohderyhmään ikäryhmittäin kuuluu. Tutkimuksessa selvitettiin pääosin kanavan kuuntelijoiden musiikkimieltymyksiä ja kuuntelutottumuksia, sillä valtaosa kanavasisällöstä painottuu musiikkiin ja se on tärkein osa 957:n kanavaprofiilia. Vastaajilta kysyttiin muun muassa, minkä aikakauden musiikista he pitävät eniten, mihin vuorokauden aikaan he kuuntelevat kanavaa ja millaisia kehitysehdotuksia heillä on kanavalle tulevaisuutta ajatellen. Vastauksia saatiin yhteensä 322.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka oli auki Radio 957:n internet-sivuilla 3,5 kuukautta. Kyselyyn osallistuminen oli vapaaehtoista ja vastaajat valikoituivat satunnaisesti kanavan kuuntelijoiden joukosta. Kyselylomaketta mainostettiin kanavan lähetyksissä sekä sosiaalisessa mediassa.
Tuloksista selvisi, että kanavan yleisin kuuntelijatyyppi on keski-ikäinen 45–54-vuotias mies, joka pitää sekä ulkomaisesta että kotimaisesta 80-luvun musiikista. Musiikki on asia, mikä saa hänet kuuntelemaan juuri Radio 957:aa. Tuloksista voidaan päätellä, että kanavan kuuntelijoiden yleisin ikäryhmä on keski-ikäiset henkilöt ja kanavasisällöllisesti he arvostavat kaikkein eniten juuri musiikkia. Kuuntelijaprofiilit perustuvat täysin tutkimuksessa saatuihin tuloksiin.
Tutkimuksen avulla saatiin Bauer Medialle ja Radio 957:lle arvokasta tietoa kanavan kuuntelijaprofiileista ja kehittämisehdotuksista. Näin ollen yhtiö sai kokonaiskuvan siitä, miten kanavaa kannattaa mahdollisesti tulevaisuudessa kehittää ja markkinoida parhaalla mahdollisella tavalla eteenpäin.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Bauer Medialle, millaisia musiikin kuuntelijaprofiileja kanavan kohderyhmään ikäryhmittäin kuuluu. Tutkimuksessa selvitettiin pääosin kanavan kuuntelijoiden musiikkimieltymyksiä ja kuuntelutottumuksia, sillä valtaosa kanavasisällöstä painottuu musiikkiin ja se on tärkein osa 957:n kanavaprofiilia. Vastaajilta kysyttiin muun muassa, minkä aikakauden musiikista he pitävät eniten, mihin vuorokauden aikaan he kuuntelevat kanavaa ja millaisia kehitysehdotuksia heillä on kanavalle tulevaisuutta ajatellen. Vastauksia saatiin yhteensä 322.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka oli auki Radio 957:n internet-sivuilla 3,5 kuukautta. Kyselyyn osallistuminen oli vapaaehtoista ja vastaajat valikoituivat satunnaisesti kanavan kuuntelijoiden joukosta. Kyselylomaketta mainostettiin kanavan lähetyksissä sekä sosiaalisessa mediassa.
Tuloksista selvisi, että kanavan yleisin kuuntelijatyyppi on keski-ikäinen 45–54-vuotias mies, joka pitää sekä ulkomaisesta että kotimaisesta 80-luvun musiikista. Musiikki on asia, mikä saa hänet kuuntelemaan juuri Radio 957:aa. Tuloksista voidaan päätellä, että kanavan kuuntelijoiden yleisin ikäryhmä on keski-ikäiset henkilöt ja kanavasisällöllisesti he arvostavat kaikkein eniten juuri musiikkia. Kuuntelijaprofiilit perustuvat täysin tutkimuksessa saatuihin tuloksiin.
Tutkimuksen avulla saatiin Bauer Medialle ja Radio 957:lle arvokasta tietoa kanavan kuuntelijaprofiileista ja kehittämisehdotuksista. Näin ollen yhtiö sai kokonaiskuvan siitä, miten kanavaa kannattaa mahdollisesti tulevaisuudessa kehittää ja markkinoida parhaalla mahdollisella tavalla eteenpäin.