Palautteen merkitys monikulttuuriselle työelämässä oppijalle
Kollin, Tiina-Mari (2020)
Kollin, Tiina-Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628616
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mikä merkitys palautteella on työelämässä oppijalle monikulttuurisessa työyhteisössä. Työelämässä oppijat voidaan rinnastaa uusiin työnteki-jöihin. Tutkimuksessa kartoitettiin, miten työntekijät kokevat työpaikan ohjaajilta saa-mansa palautteen monikulttuurisessa työyhteisössä. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen perustana ovat monikulttuurisen työyhteisön johtamiseen sekä palautekulttuuriin liittyvät elementit ja niiden yhteys yrityksen sosiaalisen vastuun teemaan.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta ja sen empiirinen osuus toteutettiin teemahaastatteluina. Haastateltavina olivat Pirkanmaalaisten ravintoloiden monikulttuuri-set työelämässä oppijat.
Tuloksista ilmeni, että palautteella on suuri merkitys monikulttuurisen työelämässä oppijan ammatilliseen kehittymiseen sekä ammatissa etenemiseen. Uusi työntekijä koki tarvitse-vansa runsaasti palautetta varsinkin työsuhteen alussa. Tulosten perusteella voidaan to-deta, että palautteen tulisi olla korjaavaa, yksityiskohtaista ja konkretian tasolle vietyä pa-lautetta, joka antaa kehitysideoita työntekijälle. Myönteisen palautteen koettiin lisäävän työssäjaksamista, pystyvyyden ja itseluottamuksen tunnetta sekä tehokkuutta työssä.
Tuloksista nousi esille, että palautteenannossa tulisi enemmän huomioida työpaikan moni-kulttuurisuus. Monikulttuurisessa työyhteisössä tulee palautetta antaessa paneutua suo-men kielen puhumisen nopeuteen ja ilmaisun keinoihin. Palaute koettiin tärkeänä. Esimie-hen tulee tiedostaa palautteen merkitys työyhteisön hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja yrityksen menestymisen onnistumisessa. The purpose of the study was to find out how important feedback is for an on-the-job learner in a multicultural work community. In the workplace, learners may be equated with new employees. The study mapped how learners in the workplace experience the feedback they receive from their instructors in a multicultural work community. The theoretical framework of the study is based on elements associated with management in multicultural work community and feedback culture and their connection to the com-pany`s social responsibility goals. A qualitative study approach was used in the study and the empirical part was carried out as focused interviews. Interviewees were multicultural on-the-job learners from Pirkanmaa restaurants. The results showed that feedback is very important for the professional development as well as professional advancement of a multicultural on-the-job learner. New employees felt that a significant amount of feedback was necessary, particularly at the beginning of the employment relationship. Based on the results, it may be stated that feedback should be corrective, detailed and concrete to give the employee ideas for development. Positive feedback was seen to improve workload management, capabilities and self-confidence as well as efficiency at work. The results highlighted that feedback should take more account of the multicultural nature of the workplace. The supervisor should be aware of the importance of feedback in main-taining the well-being of the work community and the success of the company.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta ja sen empiirinen osuus toteutettiin teemahaastatteluina. Haastateltavina olivat Pirkanmaalaisten ravintoloiden monikulttuuri-set työelämässä oppijat.
Tuloksista ilmeni, että palautteella on suuri merkitys monikulttuurisen työelämässä oppijan ammatilliseen kehittymiseen sekä ammatissa etenemiseen. Uusi työntekijä koki tarvitse-vansa runsaasti palautetta varsinkin työsuhteen alussa. Tulosten perusteella voidaan to-deta, että palautteen tulisi olla korjaavaa, yksityiskohtaista ja konkretian tasolle vietyä pa-lautetta, joka antaa kehitysideoita työntekijälle. Myönteisen palautteen koettiin lisäävän työssäjaksamista, pystyvyyden ja itseluottamuksen tunnetta sekä tehokkuutta työssä.
Tuloksista nousi esille, että palautteenannossa tulisi enemmän huomioida työpaikan moni-kulttuurisuus. Monikulttuurisessa työyhteisössä tulee palautetta antaessa paneutua suo-men kielen puhumisen nopeuteen ja ilmaisun keinoihin. Palaute koettiin tärkeänä. Esimie-hen tulee tiedostaa palautteen merkitys työyhteisön hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja yrityksen menestymisen onnistumisessa.