Suosittelusovellus - Kyselytutkimus kokemuksista
Lakiasuo, Aino; Lakiasuo, Aino (2020)
Lakiasuo, Aino
Lakiasuo, Aino
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427971
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa toimeksiantajalle tuotekehityksen tueksi. Toimeksiantajalla on kehitteillä Suosittelusovellus, jonka kehitystä varten opinnäytetyössä selvitettiin kilpailuasetelmia sekä käyttäjien kokemuksia sovelluksen aihepiiristä. Sovellus tulee olemaan moniulotteinen alusta, jossa yhdistyvät muun muassa suosittelu - ja affiliate-markkinointi sekä kuriiritoiminta.
Aineisto kerättiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella Pohjois-Karjalan alueella syyskuussa 2020. Vastauksia kerättiin Karelian opiskelijoilta ja henkilökunnalta sekä sosiaalisen median kautta. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin toimeksiantajalle tärkeitä taustatietoja kohdeyleisön tietämyksestä aihepiiriä kohtaan sekä reaktioita sovellukseen liittyviin toimintoihin.
Tulokset osoittivat, että valtaosalla vastaajista oli jo kokemuksia suosittelumarkkinoinnista ja siihen liittyvistä osa-alueista. Suuri osa vastaajista oli jo tehnyt itse tuotearvosteluja, ja vastanneet olivat selvästi kiinnostuneita arvosteluista. Kyselytutkimus osoitti, että sovellusta kohtaan löytyy paikallista kiinnostusta. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että ulkomailla toteutetut vastaavanlaiset tutkimukset eivät ole suoraan yhteneväisiä Pohjois-Karjalan väestön kanssa. Tutkimuksesta saatiin arvokasta tietoa siitä, että alkuperäisen suunnitelman mukainen palkitsemismalli ei olisi toimiva, koska ihmisillä on ennakkoluuloja palkittuja arvosteluja kohtaan.
Aineisto kerättiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella Pohjois-Karjalan alueella syyskuussa 2020. Vastauksia kerättiin Karelian opiskelijoilta ja henkilökunnalta sekä sosiaalisen median kautta. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin toimeksiantajalle tärkeitä taustatietoja kohdeyleisön tietämyksestä aihepiiriä kohtaan sekä reaktioita sovellukseen liittyviin toimintoihin.
Tulokset osoittivat, että valtaosalla vastaajista oli jo kokemuksia suosittelumarkkinoinnista ja siihen liittyvistä osa-alueista. Suuri osa vastaajista oli jo tehnyt itse tuotearvosteluja, ja vastanneet olivat selvästi kiinnostuneita arvosteluista. Kyselytutkimus osoitti, että sovellusta kohtaan löytyy paikallista kiinnostusta. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että ulkomailla toteutetut vastaavanlaiset tutkimukset eivät ole suoraan yhteneväisiä Pohjois-Karjalan väestön kanssa. Tutkimuksesta saatiin arvokasta tietoa siitä, että alkuperäisen suunnitelman mukainen palkitsemismalli ei olisi toimiva, koska ihmisillä on ennakkoluuloja palkittuja arvosteluja kohtaan.