Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriötä sairastavan lapsen ja hänen perheensä kohtaaminen : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Lievonen, Sini-Sofia; Stenbacka, Emilia (2020)
Lievonen, Sini-Sofia
Stenbacka, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027442
Tiivistelmä
ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) eli aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö on lapsuudessa alkava neuropsykiatrinen sairaus, joka ilmenee tarkkaavuuden ja aktiivisuuden säätelyn pulmina sekä impulsiivisuutena. ADHD:n tunnistaminen ja näin ollen myös toteaminen on lisääntynyt viime vuosina. Suomessa ADHD:ta esiintyy 4-7%:lla lapsista ja nuorista. Hoitajana työskennellessä on siis hyvin todennäköistä kohdata lapsi tai nuori, jolla on ADHD. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on antaa valmiuksia valmistuville sairaanhoitajille ADHD:ta sairastavan lapsen ja hänen perheensä tukemiseen ja kohtaamiseen. Tarkoituksena on selvittää, kuinka hoitajana on mahdollista tukea ADHD:ta sairastavaa lasta ja hänen perhettään. Tämä opinnäytetyö on tarkoitettu lisämateriaaliksi Karelian ammattikorkeakoulun perhehoitotyön opintokokonaisuuteen. Tutkimuskysymys oli: Kuinka hoitaja voi tukea ADHD:ta sairastavaa lasta lasta ja hänen perhettään? Tutkimusmenetelmänä on käytetty kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Opinnäytetyöhön valikoitui 7 tutkimusta Arto-, Cinahl-, Duodecim Terveysportti ja Medic- tietokannoista. Kirjallisuuskatsauksen analyysimenetelmänä on käytetty teemoittelua. Tuloksissa useasti esille nousi koko perheen tukemisen sekä vanhempien ohjauksen tärkeys. Keskeinen tulos oli myös lapsen vahvuuksien korostaminen ja heikkouksien ymmärtäminen. Hoitajan roolin tärkeyttä ADHD:n tunnistamisessa korostettiin myös monessa aineistossa. Jatkokehitysideoita on tyttöjen ADHD:ta käsittelevät tutkimukset, terveydenhoitajien kokemukset ADHD:n tunnistamisesta, kohtaamisesta ja avuntarpeesta sekä ADHD:n tukitoimien saannin selvitys.