Brändin näkyvyyden luominen Instagramissa
Larionova, Katariina (2020)
Larionova, Katariina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927167
Tiivistelmä
Instagram on nopeasti kasvava kuvien ja videoiden jakamiseen suunniteltu sovellus. Suuren käyttäjämäärän myötä, se on muuttunut myös yhdeksi markkinoijien työkaluksi. Vaikka yritykset käyttävätkin sosiaalista mediaa, kaikki eivät ole vielä kuitenkaan hyödyntäneet sitä yritystoiminnassaan. Instagramiin kehitetään jatkuvasti uusia toimintoja ja ominaisuuksia, joista osa on tarkoitettu vain yrityskäyttöön.
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut havainnollistaa ja kiteyttää, miten uutena käyttäjänä voi luoda yritykselle näkyvyyttä Instagramissa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi yritystilin ominaisuuksia sekä käsitellään näkyvyyttä tuovia markkinointikeinoja. Työssä esitellään myös Instagramin käyttöä ja sisällöntuotantoa helpottavia ilmaisia työkaluja. Sisältösuunnittelu ja analysointi ovat opinnäytetyön keskeisiä aiheita.
Työ on toteutettu syksyn 2020 aikana. Opinnäytetyöprosessin aikana sovellukset ovat päivittyneet, joten sovelluksien kuvankaappauksien ulkonäössä voi olla eroja, mutta ominaisuudet ovat kuitenkin suurimmalta osin pysyneet samoina. Työssä on pyritty käyttämään monipuolisesti lähteitä.
Näkyvyys Instagramissa antaa yrityksille mahdollisuuden rakentaa brändiä ja sitouttaa käyttäjiä. Produktiosuudessa yhdistetään teoriaosuuden sisältö, jonka tuloksena ovat selvät etenemisvaiheet näkyvyyden ja seuraajamäärien kasvattamiseen Instagramissa. Produktin runkona on kuvio, joka koostuu viidestä eri vaiheesta: lähtötilanteen analysointi, suunnittelu, sisällön luominen, analysointi ja ideointi. Neljä viimeisintä vaihetta muodostavat kehän, mikä kuvaa prosessin jatkuvuutta. Kaikista vaiheista on esitelty konkreettisia toimintaesimerkkejä, jotka auttavat aloittamaan brändin rakentamisen Instagramissa.
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut havainnollistaa ja kiteyttää, miten uutena käyttäjänä voi luoda yritykselle näkyvyyttä Instagramissa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi yritystilin ominaisuuksia sekä käsitellään näkyvyyttä tuovia markkinointikeinoja. Työssä esitellään myös Instagramin käyttöä ja sisällöntuotantoa helpottavia ilmaisia työkaluja. Sisältösuunnittelu ja analysointi ovat opinnäytetyön keskeisiä aiheita.
Työ on toteutettu syksyn 2020 aikana. Opinnäytetyöprosessin aikana sovellukset ovat päivittyneet, joten sovelluksien kuvankaappauksien ulkonäössä voi olla eroja, mutta ominaisuudet ovat kuitenkin suurimmalta osin pysyneet samoina. Työssä on pyritty käyttämään monipuolisesti lähteitä.
Näkyvyys Instagramissa antaa yrityksille mahdollisuuden rakentaa brändiä ja sitouttaa käyttäjiä. Produktiosuudessa yhdistetään teoriaosuuden sisältö, jonka tuloksena ovat selvät etenemisvaiheet näkyvyyden ja seuraajamäärien kasvattamiseen Instagramissa. Produktin runkona on kuvio, joka koostuu viidestä eri vaiheesta: lähtötilanteen analysointi, suunnittelu, sisällön luominen, analysointi ja ideointi. Neljä viimeisintä vaihetta muodostavat kehän, mikä kuvaa prosessin jatkuvuutta. Kaikista vaiheista on esitelty konkreettisia toimintaesimerkkejä, jotka auttavat aloittamaan brändin rakentamisen Instagramissa.