Wowanders Oy:n markkinointiviestinnän kehittäminen digitaalisissa kanavissa : sitouttavan vuorovaikutuksen lisääminen asiakkuuden eri vaiheissa
Autere, Katri (2020)
Autere, Katri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826791
Tiivistelmä
Opinnäytetyön perusajatuksena on, kuinka matkapäiväkirja-sovelluksen, Wowandersin, käyttöönsä ladannut käyttäjä saadaan viestinnän keinoin sitoutettua sovelluksen aktiiviseksi käyttäjäksi. Yrityksen toiveena oli löytää keinot jatkuvaan asiakaskommunikaatioon asiakkuuden eri vaiheissa siten, että kommunikaatio olisi vuorovaikutteista, dialogimaisesti keskustelevaa. Digitaalinen viestintä tapahtuu kahdessa osassa, sovelluksen sisällä sekä ulkoisesti erilaisina julkaisuina sosiaalisen median kanavissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia sovelluksen ulkoista viestintää sekä sovelluksen kautta tapahtuvaa sisäistä viestintää ja löytää sieltä ratkaisut millä käyttäjä saadaan motivoitua ja aktivoitua sovelluksen ahkeraksi käyttäjäksi. Digitaalisten ja erityisesti sosiaalisten viestintäkanavien kautta tehtävä markkinointiviestintä sekä sovelluksen sisäinen viestintä pyritään kohdentamaan oikein, asiakkuuden elinkaaren eri vaiheessa olevalle käyttäjälle, jotta se tavoittaisi käyttäjän oikeaan aikaan, olisi mielekästä ja houkuttavaa.
Teoriapohjana työssä käsiteltiin asiakkuutta, asiakassuhteita ja asiakkuuden elinkaarta ja sen eri vaiheita. Työssä sidottiin sovelluksen toimivuudet teoriaan huomioiden sen omat asiakkuuden mallit ja käytänteet.
Opinnäytetyön tuloksena nivottiin yhteen asiakkuuden eri vaiheet ja digitaalinen viestintä. Johtopäätöksenä todettiin, että onnistunut julkaisu sosiaalisen median kanavissa sisältää elementtejä, jotka luovat käyttäjälle tunnelmaa, jolla virittäytyä matkailun luomiin elämyksiin. Viestintä vaatii suunnitelmallisuutta ja asiakkuuden eri vaiheissa olevien käyttäjien huomioimista. Sitoutunut käyttäjä jakaa matkapäiväkirjoja, joka on tämän sovelluksen yksi tärkeä päätarkoitus. Matkailualalla sosiaalisen median kanavien julkaisut voivat olla herätteenä sovelluksen käyttöön, mutta yksin tuskin riittäviä. Sovelluksen on lyötävä itsensä läpi kertomalla sen parhaimmista ominaisuuksista laajalti, jotta se saa houkuteltua uusia käyttäjiä ja nykyiset käyttäjät sitoutettua paremmin ja jatkossa jakamaan matkapäiväkirjoja aktiivisemmin.
Tuloksia voidaan hyödyntää yrityksen sosiaalisen median kanavien julkaisujen laatimisessa sekä sovelluksen viestinnän kehittämisessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia sovelluksen ulkoista viestintää sekä sovelluksen kautta tapahtuvaa sisäistä viestintää ja löytää sieltä ratkaisut millä käyttäjä saadaan motivoitua ja aktivoitua sovelluksen ahkeraksi käyttäjäksi. Digitaalisten ja erityisesti sosiaalisten viestintäkanavien kautta tehtävä markkinointiviestintä sekä sovelluksen sisäinen viestintä pyritään kohdentamaan oikein, asiakkuuden elinkaaren eri vaiheessa olevalle käyttäjälle, jotta se tavoittaisi käyttäjän oikeaan aikaan, olisi mielekästä ja houkuttavaa.
Teoriapohjana työssä käsiteltiin asiakkuutta, asiakassuhteita ja asiakkuuden elinkaarta ja sen eri vaiheita. Työssä sidottiin sovelluksen toimivuudet teoriaan huomioiden sen omat asiakkuuden mallit ja käytänteet.
Opinnäytetyön tuloksena nivottiin yhteen asiakkuuden eri vaiheet ja digitaalinen viestintä. Johtopäätöksenä todettiin, että onnistunut julkaisu sosiaalisen median kanavissa sisältää elementtejä, jotka luovat käyttäjälle tunnelmaa, jolla virittäytyä matkailun luomiin elämyksiin. Viestintä vaatii suunnitelmallisuutta ja asiakkuuden eri vaiheissa olevien käyttäjien huomioimista. Sitoutunut käyttäjä jakaa matkapäiväkirjoja, joka on tämän sovelluksen yksi tärkeä päätarkoitus. Matkailualalla sosiaalisen median kanavien julkaisut voivat olla herätteenä sovelluksen käyttöön, mutta yksin tuskin riittäviä. Sovelluksen on lyötävä itsensä läpi kertomalla sen parhaimmista ominaisuuksista laajalti, jotta se saa houkuteltua uusia käyttäjiä ja nykyiset käyttäjät sitoutettua paremmin ja jatkossa jakamaan matkapäiväkirjoja aktiivisemmin.
Tuloksia voidaan hyödyntää yrityksen sosiaalisen median kanavien julkaisujen laatimisessa sekä sovelluksen viestinnän kehittämisessä.